Blogglistenhits

onsdag 14. mars 2018

Tolv strategier for engasjerende timer: 9. Å bevege seg eller bruke kroppen

Elever er forskjellige, og de trives og lærer best på ulike måter. Noen elever setter stor pris på det hvis de får muligheten til å bevege på seg, eller gjøre noe fysisk eller ta på ting. Her kan arbeidsmåter som rollespill, drama, det å bygge noe eller ulike praktiske oppgaver passe bra. Når det gjelder teoriundervisning i videregående skole, har det nok tradisjonelt vært lite av sånt. Men - her finnes det mange muligheter!

Alle har godt av å bevege på seg, og vi har ofte sett at bevegelse gir varisasjon og nye energi hos elevene. Kanskje er dette spesielt viktig for elevene på studiespesialisering, som sitter mye ved pultene sine.

Dette er det niende "strategi-innlegget" i vår "Tolv strategier..."-serie, som vi startet opp her.



Hvordan kan vi få elevene til å bevege på seg?


Her på bloggen har vi vist mange eksempler på arbeidsmåter eller pedagogiske grep, som gjør at elevene får bevege på seg eller bruke kroppen. Men det faglige innholdet i sentrum, så klart!

Det finnes massevis av muligheter, men prøv for eksempel: 


  • Ribbon game, se lenke her. En veksling mellom samtale i gruppe og at elevene går rundt i klasserommet og intervjuer andre elever om konkrete fagspørsmål.
Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com)



  • 1,2,3,4,5-quiz, se lenke her. Digitale quiz er vel og bra, men mange elever elsker 1,2,3,4,5quiz, hvor de får bruke kroppen til å gi svarsignaler. Kan det være fordi at elever sitter altfor mye rolig ved pultene sine?

Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com)



  • Rotasjon, se lenke her. Store ark henger på veggene, og elevene går fra stasjon til stasjon i grupper. 

Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com)


  • Å skrive en ræpp, se lenke her. De som er glad i rytmer og musikk, synes gjerne det er moro å lage en faglig ræpp i naturfag. Kanskje særlig å vise den fram etterpå!

Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com)


Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar