Blogglistenhits

torsdag 25. februar 2016

Å lage et kreativt produkt: Celler

Når elevene får ideene selv, kan de komme på kreative muligheter som læreren ikke så for seg. Vi har ofte latt oss overraske av elevers innsats og engasjement når de lager modeller relatert til tema i naturfag. Bildene av disse kreative produktene har vi vist før, men nå vil vi si litt mer om selve prosessen i klasserommet.

Noe av byggematerialet vi kan se her: Melon/fyrstikker/godteri/plasfolie. Gele i en glassbolle m/diverse. Isoporkule, grillpinner, plastfolie og diverse. Melonskall/gele/kinderegg-beholder/godteri

Her står det en elev inni et gammelt stretchlaken, mens
resten av gruppa limer på organeller i papp med
dobbeltsidig teip. En juleglitter-lenke ble cellemembran.
Slik kan det gjøres:
- Elevene får beskjed om at de skal lage et kreativt produkt, en modell som skal brukes som utgangspunkt for en kort presentasjon av temaet foran klassen. De arbeider i grupper, og kan selv bestemme utforming og materialer. Gruppene får ti minutter i en time før selve «bygge-dagen», til å planlegge hva de skal gjøre og hva de må ta med seg av materialer hjemmefra.

- Læreren har spesifisert hvilke elementer som MÅ være med i modellen. Når det gjelder celler, vil det være cellekjerne, cytoplasma, cellemembran, mitokondrier, osv. Elevene får utdelt en tydelig beskrivelse av kravene på et ark.

- På selve bygge-dagen får elevene for eksempel tre kvarter til å lage ferdig produktet sitt, og de må også forberede presentasjonen.

- Til slutt får hver gruppe maks fem minutter til å presentere resultatet sitt. Poenget er å vise at de har skjønt hvordan en celle er satt sammen, og hvilke oppgaver de forskjellige delene i cellen har. Dette forklarer de med utgangspunkt i modellen sin. De bør også si noe om hvor godt de tror de forskjellige elementene representerer virkeligheten. Er for eksempel en stekt kake egentlig en god modell med tanke på cytoplasma og dets funksjon? Eller hva med en tett kinderegg-beholder som cellekjerne?

Her får elevene være kreative og kjenne på skapergleden når de får de gode ideene, og gleden ved å klare noe sammen. Vi har sett mange eksempler på ivrig engasjement når elever lager modeller, og det har en stor verdi i et fag som mange elever ser på som tungt og kjedelig. Elevene må snakke og tenke fag når de planlegger og setter sammen modellen sin, og når de vurderer hvor godt den kan representere cellenes funksjon i det virkelige liv. Det er også moro å se hvordan de andre gruppene har løst samme oppgave, for variasjonen blir stor!


En gruppe elever var svært stolte da de kom om morgenen med sin modell:
Hjemmebakt celle, med frukter og godteri som organeller

Modellene på disse bildene ble laget av en helt gjennomsnittlig påbygningsklasse som var sånn passe interessert i naturfag. Læreren ga tydelig beskjed om hvilke elementer modellen skulle inneholde, men ellers sto elevene fritt til hvordan de ville lage modellen sin. De hadde selv ansvar for å finne og få tak i det de trengte og ha det med på bygge-dagen. Elevene var kjempestolte over sine kreative produkter, og gjennomførte med stor entusiasme. Gruppenes byggemateriale varierte fra gele og kakedeig til ulike godteri, frukt og et stretchlaken. Alt var elevenes egne ideer. Med planlegging, bygging og presentasjon tok det hele 1.5 klokketime.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar