Blogglistenhits

søndag 14. februar 2016

Pedagogiske grep som "gulrot"

Noen av disse pedagogiske grepene – eller arbeidsmåtene – som vi presenterer, kan fungere som en "gulrot": «Hvis dere arbeider raskt og målrettet med dette i dag, tar vi oss tid til en runde med 1,2,3,4,5-quiz neste gang!». Eller Finn en guruLevel up!, Vil du bli helt sjef? eller lignende aktiviteter. Disse pedagogiske grepene er rett og slett repetisjon, kamerathjelp, fagsnakk eller oppgavearbeid – men satt inn i en litt annerledes og lystbetont ramme. Dermed blir de for mange elever læringsaktiviteter som de ønsker seg, og det kan være ganske tankevekkende. Poenget er nemlig ikke bare hva vi prøver å lære bort, men hvordan vi gjør det!

"Noe gøy" og naturfag kan kombineres i mange forskjellige pedagogiske grep

Videre bør vi tenke oss om hvis det er slik at vi velger å gjøre noe helt annet enn realfag dersom vi skal gjøre noe gøy en dag, for eksempel som belønning for god innsats, eller fordi det snart er ferie. Å se film er ofte etterspurt blant elevene, og her kan den faglige relevansen være svak. Bingo eller sudoku kan også være eksempler på slike aktiviteter. Uttrykker vi, dersom vi velger slike aktiviteter at det er vanskelig å finne på noe som er gøy som likevel har relevans til læreplanen?

Moro i naturfag må nemlig ikke være «noe annet»  – vi kan gjøre noe som er faglig OG gøy! De pedagogiske grepene som vi nevnte i første avsnitt er bare noen eksempler på slike muligheter. Dette skrev vi nylig om i debattinnlegget «Ja takk, begge deler!» i Bergens Tidende: «Læringsaktiviteter som preges av lek og moro er ikke nødvendigvis tull og tøys, så lenge fagligheten er ivaretatt». Vi tror det er svært viktig at naturfaglærere har en del pedagogiske grep i verktøykassa si. Da legger vi til rette for elevenes engasjement i læringsaktiviteter - både til hverdags, som "gulrot" og for å gjøre "noe gøy"!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar