Vårt utgangspunkt er vår egen erfaring med at de aller fleste elever ønsker seg variasjon i arbeidsmåtene, og at mange ofte får ny energi av å plutselig forsøke en helt ny arbeidsmåte. Vi skjønner godt ønsket om å "gjøre noe gøy idag", og synes det er moro å kunne by på arbeidsmåter som både skaper faglig refleksjon OG oppleves som gøy av elevene.
Jevnlig ser vi avisoppslag om at elever trenger å bevege mer på seg i løpet av skoledagen, eller at mange elever opplever skoledagene som ensformige og trenger mer variasjon. Selv mener vi at slike artikler peker på noe viktig, og vi har stor tro på at man gjennom mer varierte arbeidsmåter generelt kan skape mer inspirasjon og engasjement hos elevene. Det er rett og slett dette vi har skrevet snart fire bøker om!
I arbeidsmåten Skattejakt lar vi elevene få bruke både inne- og uteområdet til en faglig skattejakt, som ofte kan passe når vi vil oppsummere et tema, eller repetere et tema. Selv har vi gjort dette på Vg1, men Skattejakt passer nok for elever i mange aldre!
Skattejakt
Slik gjør du:
- Oppstart: "Her er dagens tema - nå lager vi en liste over de viktigste begrepene!" Elever og lærer lager i plenum en liste. Kanskje det blir ti fagord eller begreper til sammen?
- Skattejakt i grupper: Elevene skal nå arbeide i grupper på fire. De har en skoletime på seg til å finne noe - ute eller inne - som kan representere eller symbolisere hvert av fagordene eller begrepene på lista. Innenfor temaet stråling eller økologi, næringsstoffer eller hva det måtte være.
- Dokumentasjon: Elevene skal ikke ta med seg noe tilbake til klasserommet, men bruker mobilen til å ta bilder av det de fant. Disse kan deles både med lærer og klasse.
- Presentasjon og oppsummering. Her finnes det flere alternativer, som bl.a. avhenger av hvor mye tid man har. Hver av gruppene kan vise fram bildene sine for resten av klassen. Alternativt kan læreren kan også velge ut noen av bildene - kanskje ett fra hver gruppe. Det er også viktig å spørre elevene oppklarende spørsmål underveis - "hvordan tenkte dere her?". Poenget er jo hele tiden å repetere - eller reflektere rundt - det faglige stoffet.
Erfaringer
Det blir ofte god stemning med Skattejakt, og mange er stolte over løsningene sine. For eksempel husker vi en gruppe som slet med å finne en næringskjede. Det endte opp med et bilde av en blomst, en død bie, en eddderkopp som de hadde under et glass og en tegning av en fugl. Det er alltid morsomt å følge elevene i prosesser som dette!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar