Blogglistenhits

onsdag 28. februar 2018

Tolv strategier for engasjerende timer: 7. Å observere og beskrive

Forskere har beskrevet det å observere og beskrive nøye det vi ser, som en viktig type mental aktivitet for å utvikle forståelse. Mens vi observerer inngående, forsøker vi å skape mening i det vi ser. Vi må øve på å bli gode til å observere. Det er ikke nok å bare kaste et blikk på noe - da er det mye vi ikke får med oss.

Dette er det sjuende "strategi-innlegget" i vår "Tolv strategier..."-serie, som vi startet opp her.



Hvordan få elevene til å observere og beskrive?


Her på bloggen har vi vist flere eksempler på arbeidsmåter eller pedagogiske grep, som gjør at elevene får øve seg på å observere eller beskrive.

Prøv for eksempel:


  • Å bruke bilder som inspirasjon. Her er det ikke bare snakk om å kaste et blikk på et bilde, men elevene bruker litt tid og hjelper hverandre med å se. Lenke her.
Ok, alle sammen - hva ser dere på dette bildet?



  • Hva er i pakkene? Dette kan bli en litt uventet opplevelse i naturfagtimen, se lenke her
Å kjenne på pakker har elevene gjort før - men i naturfagtimen?
(foto: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com)


  • Nytt perspektiv. Fakta om stråling kan være greit nok, men skjer det noe når elevene skal forestille seg at de er solstrålen? Se lenke til Nytt perspektiv her
Hmm..., hvordan kan det kjennes å være en solstråle?


Del gjerne dine erfaringer med oss om du har testet ut noe av dette - uansett lykke til!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar