Blogglistenhits

onsdag 29. april 2020

Vi snakker om bærekraftig utvikling! - ved hjelp av låta "Goliat"

Ifjor oppdaget vi den nydelige låta Goliat, av den svenske artisten Laleh. Vi har mange ganger sett at videoen, hvor barn og unge mennesker synger teksten direkte til oss, gjør inntrykk på lyttere. Denne videoen er super å bruke i klasserommet på Naturfag Vg1, for å få igang en diskusjon rundt temaet bærekraftig utvikling. Se vår  tidligere beskrivelse av et opplegg i innlegget Vi skal ta ӧver världen - om bærekraftig utvikling.




Vi tilpasser arbeidsmåten litt


I klasserommet har vi pleid å tenke at en runde med denne låta - slik vi har beskrevet den tidligere - kan ta mindre enn 20 minutter. Nå i disse korona-tider sitter elevene hjemme ved hver sin pc, og vi må kanskje tenke litt annerledes. Kanskje kan det passe å ta en liten runde i plenum først, og deretter komme tilbake til resten av oppgaven neste dag?


For eksempel:


  • Lytt til låta. 
Det er viktig at elevene kan se teksten når vi bruker låter på denne måten, for at de skal få med seg innholdet. Her er videoen tekstet, og det gjør det lettere for elevene å få med seg teksten underveis. Etterpå kan det være lurt å ha hele teksten oppe, og den finner du for eksempel her



  • Et raskt blikk på teksten i plenum
Generelt er det lurt å se raskt på slike tekster sammen, før elevene skal tenke selv. Her er nok teksten ganske enkel og grei, men noen elever vil kanskje trenge hjelp for å forstå enkelte svenske ord.


  • Skriving på egen hånd (istedenfor Gruppediskusjon)

I klasserommet ville vi nå hatt en diskusjon i grupper, med spørsmålene som er gitt på bildet nedenfor. Nå kan vi kanskje bruke disse spørsmålene om låta Goliat til en skriveoppgave, hvor elevene formulerer egne tanker om disse spørsmålene. 







  • Oppsummering i plenum - kanskje senere på dagen, eller neste dag?
Det er ikke så lett for alle å bare skrive ned noen tanker rundt disse spørsmålene, når de må gjøre det helt på egen hånd. Kanskje det er lurt å la det ligge til neste dag? Da kan elevene i mellomtiden også lufte tankene sine med en klassekamerat eller noen andre. I plenum kan man ta en kort oppsummeringsrunde. 


De som har lyst til å dele noen tanker rundt disse spørsmålene, får muligheten til det. Det kan også være interessant for alle å høre ulike innspill.




Variasjon i koronaens tid


Med hjemmeskole, mye innetid og færre avvekslinger i løpet av dagen enn vanlig, tror vi at litt variasjon vil være svært velkomment hos elevene. Her får de i tillegg litt musikk, og muligheten til å tenke litt høyt rundt "store tema". Kanskje kan dette være spesielt interessant nå for tiden, siden verden faktisk opplever en global krise akkurat nå, og elevene kanskje har gjort seg noen tanker allerede. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar