Blogglistenhits

søndag 26. april 2020

Ut av huset! 3. Skattejakt

Vi lever i koronaens tid, og nå har elevene hatt hjemmeskole i mange uker. Det er lett å forestille seg at det kan bli mye stillesitting og mye tid forann pc'en med skolearbeid. Rammene for skole er ganske begrensede for tiden, men kan vi klare å få til litt ute-aktiviteter likevel? Rett og slett få elevene litt ut av huset? I store deler av landet er det strålende værvær for tiden, og elevene har sikkert godt av å komme seg ut og bevege seg i friluft.

Vi har samlet noen forslag fra Engasjerende naturfag-bloggen i en kort serie, og dette er det tredje innlegget i serien. De to forrige innleggene finner du her og her.



Tredje forslag: Skattejakt!



  • Se vårt tidligere blogginnlegg om arbeidsmåten Skattejakt her.
  • Læreren forteller det faglige temaet for skattejakten, og klasse og lærer i fellesskap setter opp en liste på ti fagord som er sentrale for dette temaet. Dette er utgangspunktet for skattejakten.
  • Nå skal elevene - kanskje to og to? - finne noe som kan representere eller symbolisere hvert av fagordene. De kan lete både inne og ute, og de bruker mobilen til å ta bilde av det de finner. Og her er det rom for både grubling og kreatitivitet, for hva kan representere fordøyelse? eller global oppvarming? Noen elever vil synes det er spennende å tenke ut muligheter her.
  • Senere kan vise fram resultatet sitt - alle bildene i ett samlebilde - på pc'en, og si noe om hvordan de har tenkt.
  • Akkurat som i vårt forrige to innlegg om ute-rydding og minnepinne, kan det også her være interessant å koble inn hovedområdet Ernæring og helse. For hvordan kan et mer stillesittende liv påvirke helsa vår? Og hvorfor har vi godt av å bevege på oss?
  • Skattejakt kan også fungere som en konkurranse - hvem klarer å finne noe til alle fagordene?



Vi tilpasser arbeidsmåten litt


  • To og to elever er kanskje nok? De kan gjerne møtes utendørs for å lete etter noen av tingene, selvfølgelig mens de holder to meters avstand.



Litt dokumentasjon, diskusjon - og kanskje litt stolthet?


Gruppenes resultater dokumenteres med bilder, og elevenes resultater kan legges fram i plenum hvor andre grupper kan supplere med egne funn. Det kan være spennende å høre hvordan de andre har tenkt for å løse den samme oppgaven. Ofte ser vi mange kreative løsninger!

Så er det dette med å vise fram det man har gjort til dem hjemme, som vi stadig vekk nevner. For enkelte elever kan det å vise fram et bilde av noe man har gjort og fortelle om det faktisk bety noe, og det kan vekke både stolthet og mestringsfølelse. Og i disse korona-tider, men alle begrensningene vi har, vil kanskje akkurat dette være viktig for enda flere elever.




Ut av huset! - i disse koronatider


"Lærer, kan vi ikke gjøre noe ute i dag?" hører lærere ofte fra elever på denne årstiden, særlig når sola skinner så forlokkende ute. Felles uteaktiviteter er imidlertid ikke lett å få til i disse korona-tider, men vi håper at vi med disse forslagene har vist noen muligheter som kan inspirere.

Elevene har nå vært gjennom en uvanlig periode mer hjemmeskole - med helt annerledes skoledager. Dette betyr også antagelig mer pc-jobbing, mer stillesitting, mindre kontakt med venner og mye tid innendørs. Historier i media forteller oss at noen har klart seg fint i disse nye rammene, mens andre strever litt. Uansett tenker vi at små ute-oppdrag, som vi har vist i denne serien, kan være et velkomment dytt til å ta seg en tur ut på en litt annerledes måte. En tur ut på et lite spesial-oppdrag kan rett og slett bli en god opplevelse som betyr noe utover det rent faglige også. Elevene kan ta med seg en klassekamerat, eller de kan ta med seg noen i familien - kanskje en søster eller en bror? For det kan faktisk være litt gøy å gå på skattajakt sammen med noen!



Ut av huset! - på tre måter


I denne korte serien har vi vist tre ulike måter som vi kan skape en ute-aktivitet for elevene på:



3. Skattejakt - dette innlegget


Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar