Blogglistenhits

onsdag 22. april 2020

Ut av huset! 2. Å lage en "minnepinne"

Vi lever i koronaens tid, og nå har elevene hatt hjemmeskole i mange uker. Det er lett å forestille seg at det kan bli mye stillesitting og mye tid forann pc'en med skolearbeid. Rammene for skole er ganske begrensede for tiden, men kan vi klare å få til litt ute-aktiviteter likevel? Rett og slett få elevene ut av huset? I store deler av landet er det strålende vårvær for tiden, og elevene har sikkert godt av å komme seg ut og bevege seg litt i friluft.

Vi har samlet noen forslag fra Engasjerende naturfag-bloggen i en kort serie, og dette er det andre innlegget i serien. Det første innlegget finner du her.




Andre forslag: Å lage en "minnepinne"


En annerledes måte å tenke "mine-pinne" på, for elevene skal selvfølgelig lage seg en!


  • Se vårt tidligere blogginnlegg om denne arbeidsmåten her.

  • Det faglige temaet er innenfor bærekraftig utvikling på Naturfag Vg1: Våren er her, og det gror og grønnes overalt. Vi velger å ta naturfagtimen - eller repetisjonen - om suksesjon og næringskjeder utendørs, og lar naturen vise oss hva som foregår! 

  • Klassen deles i grupper på tre. Forslag til arbeidsoppgaver for suksesjons-gruppene og næringskjede-gruppene finner du i vårt tidligere blogginnlegg om "Å lage en minnepinne"

  • Akkurat som i vårt forrige innlegg om å rydde på en strand eller i en park, kan det også her være interessant å koble inn hovedområdet Ernæring og helse. For hvordan kan et mer stillesittende liv påvirke helsa vår? Og hvorfor har vi godt av å bevege på oss? 



Vi tilpasser arbeidsmåten litt


Nå er ikke læreren med på tur, så dersom denne arbeidsmåten skal være aktuell nå i koronaens tid, må det være slik at læreren lett kan peke elevene til et aktuelt sted. Slik beskrev vi det i den opprinnelge arbeidsmåten: "gjerne til et stort område hvor det ikke har vært luket eller plantet på en god stund. De vil sannsynligvis kunne finne både lav og mose, gress, blomster og trær. Det er fint om læreren har valgt et område der det også er gran og furu, slik at elevene kan identifisere et klimakssamfunn." 

Her får vi altså ikke hele klassen på tur, men elevene må gjøre en liten innsats alene, eller sammen med en klassekamerat eller to - med to meters avstand, selvfølgelig. En felles "minnepinne" kan de uansett lage, og ta et bilde av. Og kanskje en liten bror eller søster har lyst til å være med en tur ut på et lite "oppdrag"?



Litt dokumentasjon, diskusjon - og kanskje litt stolthet?


Gruppenes minnepinner dokumenteres med bilder, og elevenes resultater kan legges fram i plenum hvor andre grupper kan supplere med egne funn - eller spørsmål til læreren etterpå. En skriveoppgave kan også være aktuelt.

Så er det dette med å vise fram det man har gjort til dem hjemme, som vi stadig vekk nevner. For enkelte elever kan det å vise fram et bilde av noe man har laget og fortelle faktisk bety noe, og det kan vekke både stolthet og mestringsfølelse. Og i disse korona-tider, men alle begrensningene vi for tiden har, kan akkurat dette være viktig for enda flere elever.



Følg med!


På søndag kommer vi med enda et forslag til hvordan vi kan få elevene ut av huset.



Tidligere innlegg i serien "Ut av huset!":

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar