Blogglistenhits

søndag 20. november 2016

Kreativ skriving: Naturfag-dikt

Å skrive et dikt basert på et tema i naturfag kan være en annen måte å lære seg fakta på. Ofte skapes det gode fellesskapsopplevelser i klasserommet. og andre elever enn de vanlige blir kanskje synlige. Samtidig får alle muligheten til å arbeide med, eller oppdage, nye sider ved seg selv.



Når?

Å skrive et dikt kan være en måte å oppsummere et tema på - gjerne på en humoristisk måte.


Hva er rammene?

Her finnes det flere muligheter:
  • Helt åpent tema, som for eksempel "Stråling"
  • Læreren har bestemt noen temaord som må være med, eventuelt at så mange som mulig av dem må inkluderes. Det kan ofte være lettere å være kreativ innen gitte grenser enn å ha et helt åpent tema.
  • Del opp temaet i flere undertema, og la elevene velge selv, så lenge det blir minst en gruppe på hvert tema. Da får man ikke 14 dikt som handler om det samme.

Hvor mye tid tar dette?

  • Å skrive dikt kan gjerne være hjemmearbeid, men bør startes opp på skolen. 
  • Tidspress er ofte positivt, og elevene kan fint få til noe på en halvime på skolen også. Deretter kan de presentere produktene sine resten av timen.

Fra virkeligheten: Et dikt om stråling

Her er et dikt om sola, som ble skrevet av to elever på Vg1:

SOLA
Snart er det sommer
Og solen er her.
Jeg koser meg på stranda
Med lite klær.
Sola den stråler
Og jeg blir glad.
Solbrun og mye bad.
Jeg kjenner D-vitaminene strømme på,
Velvære fra topp til tå

Så kom vinteren
Og så kom smertene.
Nå var det ikke like gøy.
Solbrunn og flott, men innvendig NOT.
UV-strålene tok knekken på meg.
Med rynker og kreft sitter jeg,
Sitter jeg og ser på sola
Som stråler i sine dager,
Men som også gir sine plager.

Jeg skulle brukt solkrem
Med faktor 30,
Slik at jeg kunne vært fin i en alder av 40

 


Må alle opptre med produktet sitt?

Noen av elevene bør presentere det endelige produktet sitt, og vår erfaring er at de aller fleste elevene gjerne gjør dette. For elevene ligger mye av læringen i tenkingen og skrivingen underveis, men med tanke på gode fellesopplevelser i klasserommet er det viktig at noen presenterer diktet sitt. Av og til skapes det ofte gode diskusjoner rundt det faglige temaet etterpå.

Det er ikke nødvendig å ha laget verdens dikt for å dele det med andre, og det er uansett moro å høre hvor mye forskjellig gruppene har fått til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar