Født sånn, eller blitt sånn? Dette kan det være spennende å tenke høyt rundt i en naturfagtime. |
Dette opplegget leverte vi for flere år siden til Naturfagsenteret på naturfag.no, se her. Kort beskrivelse:
- Låta "Man e man" (på norsk: "Man er mann") spilles, du finner den på youtube, se her.
- Teksten vises samtidig på kanon - du finner teksten på naturfag.no-siden her.
- Kort oppklaring av svenske ord, hvis nødvendig. ("Gossar" er "gutter", for eksempel!)
- Diskusjon i grupper, se naturfag.no-siden her men også gjengitt her:
Forslag til diskusjonstema:
- Er det sånn at jenter og gutter er forskjellige, og i tilfelle, på hvilke måter?
- Finnes det egenskaper som bare er knyttet til jenter eller til gutter?
- Hvis det ikke finnes noen slike generelle forskjeller, hva er det da som gjør at vi blir forskjellige arv eller miljø?
- Kan du uansett kjønn være som du er, eller vil du kunne få reaksjoner fra venner eller familie dersom du ikke gjør som jenter eller gutter flest? Hvordan kan du forholde deg til slike reaksjoner?
Vi har selv brukt dette som en aktiviserende oppstart av et nytt tema, og lar hele opplegget ikke ta mer tid enn 15 minutter. Selv om elevene blir veldig engasjerte i diskusjonen, er det læreren som styrer tiden og bestemmer at "NÅ går vi videre".
Noen erfaringer
Når vi bruker låter på denne måten, er det teksten som er poenget - ikke at vi finner en kul låt som elevene kjenner fra før. Vi ønsker låter som kan brukes som inngang til et naturfaglig tema, for å inspirere elevene til å hente fram sine egne tanker og meninger. Som her med jenter og gutter er det et tema som alle har erfaring med og kan mene noe om, og det kan derfor være en fin måte å øve seg på å si meningen sin i en gruppe eller i plenum.
Mange elever engasjeres av musikk. Det kan også være oppkvikkende å bli møtt av en uvanlig start på naturfagtimen, så da er kanskje denne låta en mulighet?
Mange elever engasjeres av musikk. Det kan også være oppkvikkende å bli møtt av en uvanlig start på naturfagtimen, så da er kanskje denne låta en mulighet?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar