Å lage en ræpp kan være en måte å oppsummere et naturfaglig tema på. Flere detaljer om hvordan man kan gjøre dette i klasserommet har vi skrevet om her.
Nylig lagde Grethes Vg1-klasse ræpp på temaet "varmepumpe". Mange elever opplever dette som et tungt og teoretisk tema, så her kan det være velkomment med en litt spenstig avslutning, som ræpp kan bli.
Her er ræppen fra en av gruppene:
Varmepumpe-ræpp
Energi, det kan ikke
forsvinne
Dette er sant, la solen
skinne
Energi, det kan ikke oppstå
Dette er bare noe du må
forstå
Energi kan bare endre form
Det kan til og med skape
storm
Dette er energiens vakre lover
For å varme våre koslige
stover
(Pause)
Varmepumpe er et omfattende
tema
Det er ikke noe man kan kjøpe
på ræma
Kjølemediet starter i en
fordamper
Får å lyse våre evige lamper
Så går det gjennom en tett
kompressor
Dette ble sett av en kul
professor
Trykket øker, kokepunktet og
Får nesten lyst til å kjøre
på tåååååg
(Pause)
Kjølemediet går til en
kondensator
For å gi strøm til min
vibrator
kjølemediet kondenseres her
for å gi oss varme borte der
mediet går gjennom en ventil
fordi den likte ikke sin
gamle stil
dampform er ikke så veldig
kult
det er veskeform som ruler skjult
(pause)
dette gir oss varme som aldri
før
for å passe på at vi ikke dør
hva skulle vi gjort uten
varmepumpe?
Hvert fall ikke hatt en varm
rumpe
Under selve framføringen begynte klassen å klappe i takt med ræppen, og det var god stemning.
Gruppene besto av fire elever. Noen velger å kjøre litt karaoke-stil med at de spiller av komp, men bruker egen tekst. Andre velger å gjøre alt selv. Kanskje har de til og med en elev som er spesielt god på rytmer eller beat-boxing, og som tør å vise det fram. Å lage "faglige ræpper" på denne måten kan gi nye elever muligheten til å "skinne", og skaper ofte gode fellesopplevelser for klassen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar