Blogglistenhits

onsdag 16. november 2016

Naturfaglige tegneserier

Da læreren kom inn i klasserommet tidlig en fredag morgen, var veggene fulle av tegneserier om temaet radioaktivitet. Etter at Vg1-elevene siden forrige naturfagtime hadde gjort tegneseriene ferdige hjemme, hadde de åpenbart lyst til å vise fram resultatene!

Det er bestandig morsomt å se hvordan ulike elever løser kreative oppgaver.

Dette skjedde:


Etter å ha arbeidet med temaet radioaktivitet, var det tid for å oppsummere. 

1. Oppstart

Deler av temaet ble fordelt på to og to elever, som skulle lage hver sin tegneserie. Elevene fikk en halvtime av skoletimen til å begynne på arbeidet. Resten måtte de gjøre hjemme.

Eksempler på tema til hver gruppe:
  • Alfa-, beta- og gammastråling
  • Beskyttelse mot stråling
  • Halveringstid
  • Og så videre



2. Hjemmearbeid

Det var et par dager til neste naturfagtime. Mange elever fordelte arbeidet slik at en elev tok det med hjem en dag for å gjøre ferdig tegningene, mens elev nr 2 overtok den andre dagen for å fargelegge eller ordne med andre detaljer. Alt dette var elevenes valg og ansvar, læreren var ikke involvert.

3. Presentasjoner

På skolen fredag morgen hang altså alle tegneseriene rundt på veggene. Alle gruppene viste fram sin tegneserie, og fortalte litt om det de hadde prøvd å formidle, Læreren stilte faglige spørsmål og elevene snakket fag. Det var god stemning under presentasjonene, som er en viktig del av denne arbeidsmåten.


Som alltid i slike aktiviteter, velger noen elever være fagsentrert i tegneseriene, noen gjenforteller fra boka, noen inkluderer kanskje litt humor - og alltid viser det seg at noen har gode tegneferdigheter eller gode visuelle evner. Uansett får vi se et mangfold av resultater, og det er alltid moro for elevene å se hvordan de andre har løst oppgaven.

Arbeidsmåter som dette bidrar bestandig til god stemning kombinert med faglighet, og det er en kombinasjon vi liker!




2 kommentarer:

  1. Kjempemorsomt. Men det hadde også vært spennende å se hva slags kriterier elevene fikk, hva de ble vurdert etter.

    SvarSlett
  2. Hei Anne! Når det gjelder spørsmål om vurdering, så er tegneserier en arbeidsmåte, og poenget er å lære, ikke å sette karakter på arbeidet. Det blir jo en slags fagsamtale eller vurdering uten karakter ved at man snakker med gruppene under presentasjonene, og noen ganger kommer elevene med forslag om hvordan de kunne ha endret tegneserien for å ta med litt mer fagstoff eller hvordan man kunne ha justert tegneserien for at den hadde blitt mer presis.

    SvarSlett