Det er selvfølgelig ikke snakk om noen date, men elevene synes arbeidsmåten er morsom og annerledes, og dette bidrar til engasjement og entusiasme. Selve arbeidsmåten er som stasjonsundervisning. I denne varianten ivaretas speed dating-konseptet ved at elevene for hver oppgave skal samarbeide i en ny gruppe, mens Valentine-assosiasjonene kan komme fra rosa oppgaveark osv.
Hvordan ha speed dating i naturfag?
Pulter settes sammen til antall stasjoner, og læreren legger fram noen naturfagoppgaver på stasjonene - en oppgave på hver stasjon. I tillegg 1 stk stor konvolutt, og lapper som gruppene kan skrive sine svar på. Elevene jobber i grupper, så har man 28 elever vil det passe med 7 oppgaver / stasjoner. Bruk gjerne litt rosa papir, eller klipp arket med oppgaveteksten slik at det blir hjerteformet. Oppgavene bør kreve litt grubling, og kan gjerne være formulert slik at de gir assosiasjoner på å gå på en date eller på en eller annen måte vinkles til å ha noe med kjærlighet å gjøre.
For eksempel:
Forestill deg at du og din kjære holder hverandre i hendene. Det regner ute mens dere spaserer gjennom gågata, og hendene deres blir kalde. Beskriv energikjeden.
Litt praktisk - som stasjonsundervisning
For at elevene skal møte nye elever i hver gruppe, må hver elev har ulik "sirkulerings-rute", altså hvilken rekkefølge de skal gå til de ulike stasjonene. Her viser vi et ferdig eksempel for en klasse på 28 elever og sju stasjoner:
Vi bør vel også nevne at denne sirkulerings-ruta er litt under utprøvning. Den første helt systematiske varianten førte til at en del elever stadig kom sammen med de samme elevene på grupper. Vi håper at denne justerte utgaven er bedre, siden det jo er noe av poenget med speed date-konseptet at man stadig komme sammen med nye elever. Kanskje noen av leserne har gode innspill på dette?
Så lenge Martin og resten av elevene holder godt fast i lappene sine, går selve organiseringen av Speed datingen av seg selv. |
Selve arbeidsmåten er som stasjonsundervisning. Grupper på fire elever sitter ved hver sin stasjon og jobber med en oppgave. De noterer svaret, og på lærerens signal putter de svaret sitt i en konvolutt og elevene går videre til hver sin neste stasjon, ifølge "sirkulerings-ruta" si. Her møter de helt andre elever, som de diskuterer den nye oppgaven med. På lærerens signal putter de svaret i konvolutten som ligger på stasjonen, og går videre.
Til slutt
Etter alle har vært gjennom alle stasjonene, går elevene tilbake til den første stasjonen de var på. Der tar de alle svarene ut av konvolutten, og ser litt nærmere på dem. De diskuterer svarene, og ser hva som er bra eller kan forbedres ved de ulike svarene. Dette å diskutere og vurdere svarene til slutt er vurdering for læring, men gruppene vil bare ha tid til å se på svaret til én oppgave sammen. Man kan gjerne henge opp svarene til de ulike oppgavene slik at elevene senere kan gå rundt og kikke på de andre svarene.Takk til Mariken Barents, som hadde en speeddate på en matematikk-konferanse, hvor hun inspirerte en av våre kolleger. Dette ga oss ideen om å utarbeide et speed-date-opplegg i naturfag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar