Blogglistenhits

mandag 20. april 2020

Ut av huset! 1. Å rydde på en strand eller i en park

Vi lever i koronaens tid, og nå har elevene hatt hjemmeskole i mange uker. Det er lett å forestille seg at det kan bli mye stillesitting og mye tid foran pc'en med skolearbeid. Rammene for skole er ganske begrensede for tiden, men kan vi klare å få til litt ute-aktiviteter likevel? Rett og slett få elevene litt ut av huset? I store deler av landet er det strålende vårvær for tiden, og elevene har sikkert godt av å komme seg ut og bevege seg litt i friluft.

Vi har samlet noen forslag fra Engasjerende naturfag-bloggen i en kort serie, som kommer i noen drypp framover.



Første forslag: Å rydde på en strand eller i en park


  • Se vårt tidligere blogginnlegg om denne arbeidsmåten her

  • Det faglige temaet er bærekraftig utvikling på Naturfag Vg1: Alle har sett forsøpling i nærmiljøet. Det kan være en strand, en bypark eller et annet sted. Noen av elevene har kanskje vært med på å plukke søppel tidligere, men når man kombinerer dette med å snakke om forbruksvalgbærekraftig utvikling og globale interessekonflikter, blir det til en annerledes opplevelse. Dette gir rom for gode diskusjoner og dybdelæring, samtidig som elevene blir stolte av å ha gjort noe for å forbedre nærmiljøet.


  • Det kan også være interessant å koble inn hovedområdet Ernæring og helse - for hvordan kan et mer stillesittende liv påvirke helsa vår? Og hvorfor har vi godt av å bevege oss?

Vi tilpasser arbeidsmåten litt


Istedenfor at klassen skal ha et lite prosjekt med å rydde på en liten strand, må elevene nå gjøre en liten innsats på egen hånd, eventuelt noen få elever sammen - innenfor smittevernreglene, selvfølgelig. Mange av oss har det dessverre med å kaste fra seg søppel, så elevene finner sikkert et egnet område i nårheten av der de bor. Det kan være en strand, eller kanskje et turområde? en gårdsplass? langs veien?



Litt dokumentasjon, diskusjon - og kanskje litt stolthet?


De kan dokumentere innsatsen sin ved å ta et par bilder, og læreren kan for eksempel bruke våre innspill i det nevnte blogginnlegget som utgangspunkt for diskusjon, eller kanskje en liten skriveoppgave?

Noen elever vil sikkert også synes det er gøy å fortelle familien sin om hva de har gjort, og kanskje vise fram bildene - et helt konkret og positivt resultat av egen innsats. Slike småting kan ha en stor verdi i denne korona-tiden, når det er så begrenset hva vi kan gjøre.



Følg med!


I løpet av uka kommer vi med et par forslag til på hvordan vi kan bidra til å få elevene ut av huset.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar