Blogglistenhits

søndag 2. desember 2018

Litt rom for "barnslighet" - i alle aldre!

Når tjueåringer får et klistremerke på labrapport-samlingen sin


Tidlig i min jobb som lærer oppdaget jeg elevenes glede over klistremerker. De som hadde alt på plass i sine labrapport-samlinger, fikk den tilbake med et klistremerke på forsiden - og alle klistremerkene var ulike. Og så gøy de syntes det var! "Jeg fikk en sommerfugl - hva fikk du!",  "Å seee, jeg elsker gresshopper!" Og så videre. God stemning i klasserommet, og dette var påbygningselever på rundt 20 år. Det samme skjedde med voksne elever og med 16-åringer. Vi tror at dette er enkle små gleder som det er lett å tenke at elevene vokser fra, men sånn er det altså ikke, etter vår erfaring. Så vi tror det er lurt å gjøre rom for litt såkalt "barnslighet" på de høyere skoletrinnene også!



Hva med julepregede oppgaveark?

Det kan bli nok jul i desember, men man kan jo prøve seg på julepregede oppgaveark. Samme oppgave, men skrevet ut på fargede ark og klippet som en stjerne, et hjerte eller et juletre. Noe elevene kan smile litt av, eller de glede seg over en kul farge. For noen elever kan småting som dette gjøre en virkelig forskjell. Og mange setter pris på at læreren har tatt seg tid til en slik liten greie. Som mange voksne tror er ubetydelig - men som ofte viser seg å ikke være det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar