Blogglistenhits

fredag 20. mai 2016

Lærer, kan vi gjøre "noe gøy" i dag?

Dette er et vanlig spørsmål fra mange elever på denne tiden av året. Det er vår, og kanskje sola skinner. Noen elever prøver seg med forslag om utetime: "for det er jo ihvertfall naturfag - ute og naturen og sånt!". Eller "se film". Ihvertfall "noe gøy". Ikke bare naturfag, for nå er jo faget snart ferdig likevel. Og så videre.

Men er det nå slik at det å arbeide med fagstoff i naturfag og realfag pr definisjon ikke kan gå under "noe gøy"? Det tror vi ikke. Selvfølgelig kan både naturfag og alt annet fagstoff fint presenteres på kjedelige måter. Men det er også omvendt! For hvis vi tenker litt lurt om hvordan vi arbeider med fagstoffet, tror vi at det meste også kan bli ganske gøy og interessant. Selv om det fortsatt er fagstoffet som er i sentrum.


Gøyal naturfag-repetisjon på solfylte dager:


Bingo

En etter hvert velkjent arbeidsmåte, hvor fagstoffet pakkes inn som en gjettelek. Hvem som helst kan vinne, og mange elever blir overraskende glade og stolte over å vinne en liten sjokolade eller lignende. For læreren er det bare å "snu bunken". Det tar nemlig litt tid å lage et sett av bingobrett, men så kan man også bruke det om og om igjen - i forskjellige klasser eller i andre skoleår. For hver klasse er dette uansett nytt - OG gøy!


Bingo passer for de aller fleste fagtema - kanskje alle?
(Foto: Anette S. Guldager)

Level up

Oppgavearbeid på en annerledes måte. Vi har sett elever kose seg og helt glemme at det faktisk er "de kjedelige naturfagoppgavene" de holder på med!

I Level up! arbeider elevene seg gjennom tre nivåer av oppgaver.
(Foto: Anette S. Guldager)


Stasjonsundervisning

Oppgavearbeid kan fordeles på stasjoner i klasserommet. Elevene får fem minutter på hvert sted, Alt trenger ikke bare være 100 % seriøst. For eksempel kan læreren oppfordre til fullt fagfokus på alle stasjoner, bortsett fra den ene - "skravlehjørnet", hvor elevene kan snakke om hva de vil. Vi har sett elever kose seg stort med dette. Og andre stasjoners oppgaver kan enkelt gjøres litt kreative, ved at elevene for eksempel skal tegne noe eller konstruere en liten modell av papir og teip.

Pultene i klasserommet settes sammen til fem-seks stasjoner, og plutselig blir stemningen i klasserommet en helt annen.

"Noe gøy" og naturfag - ja, det er mulig!


Kanskje lar elevene seg overraske, for dette ble jo litt gøy også. Og timen gikk faktisk ganske fort! Vi tenker at det er viktig å vise elevene at det er mulig å finne på noe som både er gøy og har relevans til læreplanen. Det er nemlig ikke bare snakk om hva vi gjør, men hvordan vi gjør det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar