Blogglistenhits

søndag 13. november 2016

Pedagogiske grep utnytter elevenes naturlige tilbøyeligheter

Elever er ikke konstruert for en passiv elevrolle, hvor de for eksempel blir sittende stille ved pulten og presentert for naturfagtema i lange perioder sammenhengende. Det skjønner vi godt, for vi er heller ikke slik. Hvis vi blir sittende på et kurs e.l. og presentert for powerpoint-bilde etter powerpoint-bilde som leses opp av en passe engasjert foreleser i halvtime etter halvtime kjenner vi at vi reagerer med motstand, og mister motivasjon. Og forskning sier vel også at et tidsspenn på 20 minutter med å ta i mot nytt stoff er maks, før vi egentlig trenger et avbrudd eller en variasjon.

Hvis naturfaglæreren skal gjennomgå alt, kan elevrollen passiv og ensformig.
(Foto: Anette S. Guldager)


Som voksne trives vi best med litt varierte arbeidsdager - vi tar et par telefoner, skriver på en rapport, går i et møte, svarer på e-post. Er det grunn til å tro at elever er så veldig annerledes?

Når de skal lære, ser vi at mange elever trives med å: 

  • snakke med andre elever
  • kjenne på sin egen kreativitet, og lage noe
  • arbeide på litt forskjellige måter, dvs oppleve variasjon i skoledagen eller i faget
  • bevege seg av og til
  • undre seg litt
  • og så videre

Dette kan vi utnytte i arbeidet med naturfagtemaene, for innholdet som elevene skal snakke om eller lage noe av osv er selvfølgelig naturfag. På blogg og facebookside har vi vist mange eksempler på elevaktive arbeidsmåter - eller pedagogiske grep - hvor bruker disse naturlige tilbøyelighetene sine til å arbeide med naturfag. Det snakkes, tenkes, lages - og elevene lar seg av og til overraske over hvor fort timen gikk.

Slik blir det morsommere og mer engasjerende å arbeide med faget, og da er det mye som er gjort!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar