Hvis naturfaglæreren skal gjennomgå alt, kan elevrollen passiv og ensformig. (Foto: Anette S. Guldager) |
Som voksne trives vi best med litt varierte arbeidsdager - vi tar et par telefoner, skriver på en rapport, går i et møte, svarer på e-post. Er det grunn til å tro at elever er så veldig annerledes?
Når de skal lære, ser vi at mange elever trives med å:
- snakke med andre elever
- kjenne på sin egen kreativitet, og lage noe
- arbeide på litt forskjellige måter, dvs oppleve variasjon i skoledagen eller i faget
- bevege seg av og til
- undre seg litt
- og så videre
Dette kan vi utnytte i arbeidet med naturfagtemaene, for innholdet som elevene skal snakke om eller lage noe av osv er selvfølgelig naturfag. På blogg og facebookside har vi vist mange eksempler på elevaktive arbeidsmåter - eller pedagogiske grep - hvor bruker disse naturlige tilbøyelighetene sine til å arbeide med naturfag. Det snakkes, tenkes, lages - og elevene lar seg av og til overraske over hvor fort timen gikk.
Slik blir det morsommere og mer engasjerende å arbeide med faget, og da er det mye som er gjort!
Slik blir det morsommere og mer engasjerende å arbeide med faget, og da er det mye som er gjort!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar