Det finnes utallige arbeidsmåter eller pedagogiske grep vi
som lærere kan bruke når det er tid for å oppsummere noe eller repetere – for
eksempel underveis i et tema, som oppstart på dagens dobbelttime eller på et
nytt tema, før et lærerforedrag, eller før en prøve.
En raskt opptelling blant våre blogginnlegg forteller at vi har presentert 21 grep som passer når vi skal repetere eller oppsummere. Her er noen av dem:
- LevelUp! - oppgavearbeid i en morsom innpakning
- Påstander - å lage egne påstander og vurdere andres
- Finn en guru - fagsnakk i kombinasjon med musikk og bevegelse
- Bøttekviss - en gjettelek hvor elevene også må kaste på blink
- Å legge et puslespill - når fagtemaet kan oppsummeres i en tabell eller oversikt
- 1,2,3,4,5-quiz - helt "udigital" quiz, hvor elevene gir svarsignaler med armer og hender
- Spisebrikke - et slags laminert tankekart, som kan brukes til litt av hvert
- Pictionary - om å tegne fagbegreper
- Plakater i en fei - her må elevene tenke, diskutere og presentere - og skynde seg.
- Memory - to og to elever samler stikk av sammenhørende kort med fagbegreper og forklaringer
- Vil du bli me' å lær’ - gjettelek basert på TV-konseptet "Vil du bli millionær?"
Pedagogiske grep som dette kan være gode alternativer til å gjøre mer standart oppsummerings-oppgaver og finne
svaret i boka, skrive et sammendrag etc. Når fagstoffet puttes inn i litt
lekpregede aktiviteter som dette, kan læreren plutselig oppleve at elevene
gjerne forbereder seg. For dette er det engasjerende å være med på! Aktiviteter som dette skaper
variasjon - som svært mange elever etterspør - og hyggelige fellesopplevelser.
Vi ønsker å høre hvilke av disse pedagogiske grepene DU kan tenke deg å prøve. Fortell kort om dette i en kommentar under blogglenken til dette innlegget på Engasjerende naturfag-siden på facebook, og du er med i trekningen av en Engasjerende naturfag-bok. Trekning blir 2 januar, så følg med på facebook-siden vår!
6. juledag kl 18 kommer det et tredje vareopptellingsinnlegg fra oss - med den siste muligheten til å vinne bok i år!
Bokpremie
Vårt tips for teoriundervisningen på nyåret, basert på egne erfaringer og tilbakemeldinger fra mange lærere: Test noen av disse pedagogiske grepene! Kanskje vil du bli overrasket over at elevene plutselig forbereder seg til oppsummering, for spillpregede aktiviteter og eventuelt litt kamp mot klokka skaper en utrolig fokusert og engasjert stemning i klasserommet. Spill er nemlig gøy, og kan fint kombineres med faglig arbeid.Vi ønsker å høre hvilke av disse pedagogiske grepene DU kan tenke deg å prøve. Fortell kort om dette i en kommentar under blogglenken til dette innlegget på Engasjerende naturfag-siden på facebook, og du er med i trekningen av en Engasjerende naturfag-bok. Trekning blir 2 januar, så følg med på facebook-siden vår!
6. juledag kl 18 kommer det et tredje vareopptellingsinnlegg fra oss - med den siste muligheten til å vinne bok i år!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar