Blogglistenhits

fredag 30. desember 2016

Vareopptelling m/bokpremie 3: Mange elever elsker å få bruke - eller utforske - kreativiteten sin

Mange elever elske å få være kreative i det faglige arbeidet. Når elevene får lage noe eller uttrykke sin forståelse på kreative måter arbeider de med sin egen faglige forståelse. Slike læringsaktiviteter gir også ofte nye elever muligheten til å «skinne» og bli sett, ved at de for eksempel er flinke til å tegne, bruke farger eller raskt kunne se løsninger. Eller de tør å ta litt sjanser og kaste seg ut i noe, selv om de ikke vet hvordan det kommer til å gå. Elevene får ofte et eierforhold til det de har vært med på å lage, og kan kjenne på mestring og stolthet. Slike opplevelser kan være med på å endre enkeltelevers forhold til naturfag, rett og slett – det har vi sett mange eksempler på.



En liten vareopptelling på Engasjerende naturfag-bloggen vise at vi i løpet av dette året har presentert 12 innlegg om hvordan elevene kan få være kreative i det faglige arbeidet i teoriundervisningen.

For eksempel har vi disse, hvor elevene får lage et produkt de kan vise fram:


Eller en tekst:

Eller hva med å tegne fagbegreper?

    Eller få utfolde seg i større og mindre roller:


    Å være kreativ kan også innebære at du blir nødt til å tenke annerledes, for eksempel som her ved at du må bruke andre ord enn de du først kommer på:


    Bokpremie

    Dette er vårt tips for teoriundervisningen på nyåret, basert på egne erfaringer og tilbakemeldinger fra mange lærere: Test noen av disse pedagogiske grepene! Kanskje vil du bli overrasket over at elevene plutselig forbereder seg til oppsummering og repetisjon, for spillpregede aktiviteter og eventuelt litt kamp mot klokka skaper en utrolig fokusert og engasjert stemning i klasserommet. Spill er nemlig også gøy, og kan fint kombineres med fag.

    Dette er det siste vareopptellingsinnlegget fra oss i denne omgang, og dermed den siste muligheten til å være med i trekningen av boka vår. Det du må gjøre for å være med i trekningen: Vi ønsker å høre hvilke av disse pedagogiske grepene DU kan tenke deg å prøve. Fortell kort om dette i en kommentar under blogglenken til dette innlegget på Engasjerende naturfag-siden på facebook, og du er med i trekningen av en Engasjerende naturfag-bok.

    2. januar trekker vi de heldige vinnere fra alle de tre vareopptellingsinnleggene, så følg med på facebook-siden vår!







    2 kommentarer:

    1. Sjølv om eg ikkje underviser naturfag, er innlegga veldig indpirerande og metodane enkle å overføre til andre fag. Eg har lånt boka på biblioteket, men ønsker meg ei til odel og eige.

      Den neste metoden eg har lyst til å teste, er "pictionary". Dette virker som ein fin måte å arbeide med omgrep. Slik kan eg få litt kreativitet og leik inn i undervisninga om demografi.

      SvarSlett
    2. Sjølv om eg ikkje underviser naturfag, er innlegga veldig indpirerande og metodane enkle å overføre til andre fag. Eg har lånt boka på biblioteket, men ønsker meg ei til odel og eige.

      Den neste metoden eg har lyst til å bruke, er pictionary.

      SvarSlett