Mange naturfaglærere forteller oss at de
ikke vet nok om hvordan de kan aktivisere og engasjere elevene i teoriundervisningen i disse fagene. De har nemlig ikke lært
om dette, hverken gjennom utdanning eller etterutdanning. Å få til dette er
ikke komplisert, men krever at man innser at undervisning – også i naturfagene
– er mer enn det faglige innholdet. Det er nemlig ikke bare snakk om hvilket teoristoff vi underviser, men hvordan vi gjør det.
På Engasjerende
naturfag-bloggen og på den tilhørende facebooksiden, i våre tre bøker og i
våre foredrag/workshops finner naturfaglærerne noe
de ikke finner andre steder, men som de skjønner at de trenger – og dette bør
være interessant også for systemet rundt naturfaglærerne. Naturfaglæreres og
studenters respons på Engasjerende
naturfag er både overveldende
og tankevekkende, og det dreier seg rett og slett om hvordan vi gjør
teoriundervisningen mer engasjerende for elevene – kort sagt en pedagogisk
utvikling av disse fagene.
Aktiv deltagelse i teoriundervisningen skaper engasjement og læringslyst hos elevene. (Bilder fra våre bøker, samt facebook-siden Engasjerende naturfag og denne bloggen) |
Problemet med naturfagene - ikke helt det mange tror?
Teoriundervisningen er der hvor elevene tilbringer størstedelen av
tiden i naturfagene, men den er dessverre ofte preget av en passiv elevrolle og stor
ensformighet. Må virkelig naturfagene oppleves av elevene som
tunge og kjedelige? Tenk hvis det er den ensformige teoriundervisningen
som er det egentlige problemet med naturfagene? Da hjelper det ikke å
gjøre lure tiltak som ikke treffer teoriundervisningen. For oss ser det ut til
at Kunnskapsdepartementet gjennom flere strategiplaner leter og leter etter
løsningen på problemene med realfagene, uten at de finner tydelige svar. Bedre
fagkunnskap hos lærerne er ikke nok. I det å utvikle måten vi gjør
teoriundervisningen på i naturfagene på finnes det et stort potensial til å øke
elevenes interesse for disse fagene, som virker som det ikke er sett og
forstått.
Ikke bare den enkelte naturfaglærers ansvar
Skal naturfag
oppleves som engasjerende, må vi tette gapet mellom den gode fagkunnskapen og
det å tilrettelegge for at elevene aktivt skal delta i sin egen læringsprosess.
Ansvaret for å endre på dette ligger ikke hos den enkelte lærer. Det er
systemet rundt lærerne som i liten grad synes å ta dette på
alvor. Kursing av naturfaglærere har i stor grad dreid seg om faglige tema og
opplæring på nytt utstyr, og det har vært lite fokus på nyere læringsteori
eller pedagogisk utvikling av teoriundervisningen.
Hvordan lærer elevene?
Mange forskere er tydelige på at for å lære, bør
elevene i stor grad være aktive i sin egen læringsprosess. Det er ikke slik at
læreren skal «fylle på» kunnskaper hos elevene – undervisning og læring er
nemlig ikke det samme. For å lære må elevene snakke fag med egne ord, koble inn
egne tanker og følelser eller egen førforståelse, organisere kunnskapen, sjekke
hva de har lært, være kreative og så videre. Læreren bør gi slipp på det å
skulle gjennomgå alt – da bruker man mye tid på noe som vi vet
ikke er særlig effektivt med hensyn på læring.
Isteden kan for eksempel
lærerforedrag kan gjøres mer elevaktiviserende ved at elevene på ulike måter må
forholde seg aktivt til fagstoffet. Teoriundervisning kan også være at elevene
skifter perspektiv og forestiller seg at de er en matbit på vei gjennom
fordøyelsen. Hva skjer med deg da? Eller de skal bruke sin egen kreativitet til
å lage en celle-modell, der resultatet brukes til en rask presentasjon av
temaet cellen. De kan gjøre ulike gjetteleker for å sjekke hva de har forstått.
Alt dette er faglig arbeid som styres av læreren, og med høy effektivitet.
Ser vi på naturfagene som "annerledes" fag?
Kanskje har utdanningssystemet en forståelse av at
naturfagene er "annerledes" fag, som bare kan undervises på
gammel-måten, med en kombinasjon av lærergjennomgang av fagstoff og oppgaver i
boka? Bruk av powerpoint og internett endrer ikke nødvendigvis på det at
læreren er den aktive, mens elevene er passive mottakere. Men lærerne
trenger hjelp – det blir en lang vei å gå hvis hver enkelt lærer må finne fram
til sine egne pedagogiske verktøy.
Naturfaglærerne trenger flere verktøy
Det finnes andre muligheter. For eksempel har vi med Engasjerende
naturfag utviklet en verktøykasse av pedagogiske grep, som læreren kan
bruke på hvilket som helst tema og i alle de ulike naturfagene. Målgruppene
naturfaglærere og -studenter som vi når fram til sier at det er dette de
trenger, men det er likevel vanskelig å nå fram til systemet rundt lærerne
og studentene med dette budskapet.
Vi vil anbefale deg å ta en titt på facebook-siden Engasjerende
naturfag og Engasjerende naturfag-bloggen, som har fått
stor respons fra lærere og studenter i løpet av ett år. Se engasjementet fra
lærere som opplever at dette er noe de trenger og som de ikke finner andre
steder. Vi håper at dette kan inspirere deg og dine kolleger og samarbeidspartnere til å se nye
muligheter for skolens naturfagundervisning. Stikkordet er pedagogisk utvikling
av teoriundervisningen i naturfagene – her er det masse å hente!
Dette
er typiske tilbakemeldinger fra naturfaglærere og -studenter etter Engasjerende
naturfag-foredrag:
|
Forståelse av realfag/naturfag er viktig for samfunnet vårt på mange
ulike måter. Alle samfunnsborgere trenger naturfaglig kunnskap for å kunne
delta i demokratiske prosesser eller gjøre gode valg i egne liv. Ta dette
som et innspill til hvordan naturfagenes plass i skolen kan styrkes. Vi melder
oss på fordi vi mener å ha sett noe som det snakkes lite om, nemlig hvordan vi
underviser i teoristoff i naturfagene.
Det er en viktig og utfordrende jobb å lete etter muligheter til å
forbedre naturfagundervisningen i skolen. Vi håper at vi med dette brevet kan
inspirere deg til å lete på litt nye områder i 2017.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Kari Folkvord og Grethe Mahan
fagbokforfattere med mange års erfaring fra naturfagundervisning i
videregående skole
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar