Blogglistenhits

søndag 12. februar 2017

"Speed dating" i praksis - med sterke innslag av Valentine

For noen dager siden beskrev vi arbeidsmåten "Speed dating". Arbeidsmåter kan stadig utvikles og justeres, så nå vil vi fortelle litt om hvordan det fungerte i praksis i naturfag på Vg1.

Dette var tidlig i februar, så vi valgte å gjøre det hele litt valentine-inspirert, med røde og rosa ark, hjerter, og så videre. Litt rolig jazz ble brukt som bakgrunnsmusikk, slik at det ikke skulle bli for stille.

Det ble mye rødt og rosa!


Noen erfaringer


  • Det er viktig å si tydelig fra om hvilket nivå du vil ha svarene på. Speed dating kan nok gi en lett og morsom ramme, men det sentrale er uansett de faglige spørsmålene, og det er viktig at elevene svarer så grundig og detaljert som de klarer - for eksempel på molekylnivå der hvor det er aktuelt. Speed dating kan være en fin øvelse i å svare kort og konsist, men samtidig detaljert.

  • Her er noen av oppgavene, som helt klart var vinklet mot kjærlighet og romantikk og valentine - for å bringe inn litt humor i det faglige arbeidet. Elevene elsket oppgaven om å få et barn som ville bli den nye Messi, og også den om snømannen. Akkurat snømann-oppgaven er inspirert av en oppgave i Aschehougs Naturfag SF:









  • Til slutt ble alle svarene limt opp på A2-plakater, sammen med oppgaveteksten, en plakat pr oppgave. Plakatene pryder nå veggen, og gir veldig Valentine-assosiasjoner. 

  • Det hele tok 60 minutter. Vi kunne gjerne brukt mer tid på å gå gjennom alle svarene, og kanskje sagt noe om dem i plenum, men nå kan elevene i ihvertfall gå rundt å se på dem senere.

  • Sirkuleringsruten som vi viste i speed dating-innlegget, legger vi her nedenfor også. Den er nok ikke perfekt. Den vi ønsker er jo at elevene hele tiden skal møte nye elever på stasjonene de kommer til, siden det jo er en viktig del av konseptet speed dating. Men denne fungerte helt ok. Eventuelt finnes det kanskje noen matte-lærere som ser en enda bedre løsning? Tips oss gjerne!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar