Blogglistenhits

onsdag 1. februar 2017

"Bra at vi får prøve det selv!"

Dette sier mange lærere til oss etter våre Engasjerende naturfag-foredrag. Vi ønsker nemlig å gi lærerne nyttige pedagogiske grep som de lett kan ta i bruk i egen praksis. Derfor lar vi deltagerne på foredraget innimellom selv bli "klassen", slik at de selv får erfare hvordan det fungerer.

Endelig et matnyttig kurs J. Elevene har i hovedsak ikke sjangs til å melde seg ut, og det er uhyre viktig. Dere er utrolig ærlige – kommer ikke med fasiten, men gir oss ideer! Jeg har med suksess allerede prøvd ut flere av arbeidsmåtene i klasserommet", skrev en  vgs-lærer etter vårt foredrag for Vest-Agder fylkeskommune i fjor.



Veldig bra at det var så praktisk rettet. Utrolig kjekt å få så mange spennende verktøy og nye syn på arbeidsmetoder som jeg kan ta med meg og teste ut", skrev en realfagslektor-student etter vårt foredrag på NTNU i fjor.



"Bra foredrag, det gikk fort fordi dere var flinke til å ta inn praktiske eksempler og aktiviteter! Nyttig! Jeg gleder meg til å prøve mye", skrev en vgs-lærer etter vårt foredrag for Troms fylkeskommune i høst.

De pedagogiske grepene som vi presenterer passer godt på alt mulig faglig innhold. De er bare måter å arbeide på i teoriundervisningen, og kan fylles med alle slags tema eller fag. Vi vet at lærere bruker dem både på barnetrinnet, ungdomstrinnet, videregående skole og på høyskoler/universitet. Nyttige verktøy, med andre ord!

Hvis du ønsker å ta kontakt med oss for foredragsoppdrag, finner du kontaktinformasjon under en av fanene øverst på bloggen. Alternativt kan du sende en melding til oss på Engasjerende naturfag-siden på facebook.

"Gode metoder for å vekke engasjement hos elevene!", sa en annen lærer etter et foredrag i fjor. Og er det ikke nettopp det vi prøver på som lærere - å vekke elevenes engasjement? At det faglige temaet burde være interessant er ikke nødvendigvis nok, for måten vi lar elevene arbeide på kan også i høyeste grad påvirke deres interesse og engasjement. Etter hvert har vi alle hørt fra mange hold at elever må være aktive deltagere i undervisningen for å lære. Kanskje det er derfor lærerne på foredragene våre lar seg engasjere - rett og slett fordi de får "gjøre selv"?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar