Bare helt kort først - om hva vi tenker om dybdelæring:
Som vi altså skrev mer om i det nylige innlegget Arbeidsmåter i dybdelæringens tid, mener vi at med utgangspunkt i Fagfornyelsen vil følgende være viktig å tenke på når det gjelder arbeidsmåter:
- At elevene er mentalt aktive i det som foregår
- At elevene er aktive deltagere ved å tenke selv og bruker egne ord
- At elevene får vise fram noe de kan og bruke flere sider av seg selv
- Variasjon i arbeidsmåter
- Vurdering for læring - arbeidsmåten organiseres slik at elevene har mulighet til å reflektere over hva de har lært, forstå hva som forventes og bidra til å vurdere eget arbeid
- Arbeidsmåten bidrar til at eleven klarer å se sammenhenger og koblinger mellom tema i faget og mellom fag
Flere forslag til arbeidsmåter som vil bidra til dybdelæring
1. Perspektiver fra populærmusikken
Vi har skrevet om flere poplåter som kan brukes i naturfag, men liker spesielt godt låta Goliat med den svenske artisten Laleh, se lenke HER.
I denne arbeidsmåten må elevene bruke egne ord om egne tanker. De må være mentalt aktive, og kanskje engasjeres også følelsene deres. Det faglige temaet settes ofte inn i en konkret ramme, og mange elever kan synes det er lettere å mene noe om synspunkter som uttrykkes i en sang heller enn å finne ut hva de selv mener. Og mange elever vil glede seg over å få musikk inn i klasserommet!
2. Likt og ulikt. Se lenke HER.
I arbeidsmåten Likt og ulikt må elevene bruke fagbegreper, noe som er poengtert i den nye læreplanen, og de må snakke fag med egne ord.
3. Å lage faglige tegneserier. Se lenke HER
I arbeidsmåten Å lage faglige tegneserier må elevene være mentalt aktive og fortolke lærestoffet. De får bruke sin kreativitet, og det kan oppstå koblinger som de ikke hadde tenkt på. Noen elever synes det er spesielt morsomt å få tegne, og tegning er også bra for hukommelsen.
4. Å tenke, lytte og snakke i en Sokrates-sirkel. Se lenke HER.
I arbeidsmåten Å tenke, lytte og snakke i en Sokrates-sirkel må elevene være mentalt aktive, øve på samarbeid og å se flere perspektiver. Elevene får eierskap til ideer og tanker, ved at de utarbeider egne spørsmål og tenker høyt sammen med andre. Og ikke minst kan de oppdage at man ikke alltid har fasit, og at det kan være viktigere å stille spørsmål enn å ha riktige svar.
Prøv en eller to av disse arbeidsmåtene, da vel!
Antagelig får du oppleve aktive og engasjerte elever, og det er vel alltid inspirerende?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar