Vi har selv brukt mange av disse i klasserommet, og deler her fire strukturer fra samarbeidslæringen som vi liker godt.
Å vurdere og reflektere sammen med andre i Rotasjon
Se lenke om Rotasjon HER.
Her får elevene diskutere et tema og vurdere andres påstander. Samtidig får de bevege på seg i en rundløype, og det er ofte velkommen!
Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com) |
Å lese, skrive og dele i Puslespill
Se lenke om Puslespill HER.
Her må elevene lese om "sitt" tema, lytte til andres tema, notere ned informasjon, og legge fram "sitt" tema for en gruppe.
Å pønske ut sanne og usanne Påstander
Se lenke om Påstander HER.
Her må elevene tenke ut påstander selv, før de må vurdere andres påstander og også legge fram sine egne for gruppa si.
Å tenke, reflektere og diskutere i Finn noen som kan svare
Se lenke HER.
Her får elevene både tenke over sin egen mening om et spørsmål og hente inn meninger fra to klassekamerater, før de til slutt diskuterer spørsmålet i en gruppe.
Vi har erfart at mange elever liker godt å arbeide på disse måtene. De skaper variasjon, elevene får jobbe med stoffet på ulike måter, og ofte må elevene bevege litt på seg eller gå inn og ut av par eller grupper. Den tydelige strukturen på arbeidsmåtene er viktig, og det er helt sentralt at læreren er en tydelig leder, slik som vi har skrevet om under flere av arbeidsmåtene.
Lykke til!
Lykke til!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar