Innen
samarbeidslæringen finner vi mange velutprøvde pedagogiske grep, som for
eksempel «Påstander». Her skal elevene lage sanne og usanne påstander fra et
tema, og etterpå teste dem på de andre elevene i gruppa.
Læreren
har ingen forberedelser til «Påstander». Elevene arbeider først individuelt med
å lage påstander i for eksempel 10 minutter. Læreren har bestemt at de for
eksempel skal lage seks påstander, og to av dem skal være usanne.
Deretter
går elevene sammen med sine naboer i grupper, og hver av elevene leser rolig
opp en av sine påstander om gangen. De andre i gruppa diskuterer seg fram til
om påstanden er sann eller usann. Denne varianten egner seg godt i en
klasse med mange elever som strever faglig, og disse kan også ha nok med å lage færre
påstander.
For
faglig sterkere klasser kan man gjøre det annerledes: Hver elev leser rolig opp
sine seks påstander i gruppa, og hver av de andre sier etterpå hvilke to de
tror er usanne. Noen vil synes det er spennende å skrive «gode» usanne
påstander, dvs. løgner som ikke er åpenbare og lette å gjette.
I "Påstander" må elever vurdere hva som er sant og hva som er usant. Dette gir et lite element av gjettelek, noe som bestandig er engasjerende. (Fotograf: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com) |
Noen
elever vil føle seg utrygge på om de klarer å skrive «riktige» påstander, og
det er ikke nødvendigvis morsomt hvis den sanne påstanden de har skrevet, ikke
er sann likevel, og så videre. Læreren kan åpne opp for at elever som ønsker
det kan skrive påstandene sine sammen med en annen elev som sitter et annet
sted i rommet, hvis dette gjøres uten ekstra uro. Da vil elevene føle seg
tryggere når de etterpå skal presentere påstandene i gruppa si. Læreren kan også
si at maksimalt antall påstander er seks, men at det er greit hvis noen lager
færre.
I
«Påstander» får elevene skrive, snakke, lytte og vurdere, men i henhold til
instruksjoner og tidspunkter. Det er læreren som sier fra hva som skal skje
når, og som styrer det hele: «Nå har dere to minutter igjen til å lage
påstandene deres!». «Nå må dere skifte over til person nr 2 i gruppa, hvis dere
ikke allerede har gjort det!». Det er fint mulig å gjøre hele denne sekvensen
på drøye 20 minutter, men det krever tydelig styring fra lærerens side.
Et
eksempel fra temaet økologi på naturfag Vg1:
-
Sann påstand: De fire hovedfaktorene som
påvirker populasjonsstørrelser er fødsel, død, innvandring og utvandring.
-
Usann påstand: Bæreevnen for en art i et område
er konstant.
Lykke til med å teste ut "Påstander" i klasserommet!
Lykke til med å teste ut "Påstander" i klasserommet!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar