- selv de mest uinteresserte elevene våkner og har lyst til å delta på det som skjer i teoritimen
- flere elever begynner å synes at naturfag er gøy
- flere elever får mestringsopplevelser i teoriarbeidet, og får mer tro på at de kan skjønne naturfag
- elevene selv blir overrasket over hvor mye de rakk å gjøre på så kort tid
Pedagogiske grep kan være en vitamininnsprøytning for det faglige arbeidet i naturfag-klasserommet. Nedenfor viser vi noen glimt fra pedagogiske grep som vi selv har gjort i klasserommet på videregående skole. Dette er bare for å gi et inntrykk av kommende innhold på denne bloggen. Senere vil vi beskrive hvert av disse grepene - og mange andre - mer inngående.
Elever fra Service og Samferdsel har brukt sin egen kreativitet til å lage en modell av fordøyelsen, og var svært stolte over resultatet |
(Foto: Eirik Halvorsen www.eirikhalvorsen.com) I 1,2,3,4,5-quiz får elevene bruke kroppen til å gi svar på faglige spørsmål |
Vi har skrevet tre idé- og inspirasjonsbøker om disse pedagogiske grepene – den siste er Engasjerende naturfag - elevaktive og lærerstyrte arbeidsmåter i videregående skole, som kom på Cappelen Damm i 2015. Nå lager vi denne fag-bloggen, fordi vi ønsker å dele disse erfaringene og tankene vi har gjort med flere. Vi startet opp med en facebook-side for noen måneder siden, men vil nå kombinere fb-siden med denne bloggen. Da får vi litt mer plass i hvert innlegg, og innholdet vi legger ut blir søkbart.
Kort sagt er vi overbevist om at pedagogiske grep er en viktig vei å gå for å gjøre naturfag mer interessant og engasjerende for dagens elever. Dette kommer vi til å skrive mer om, så bare følg med!
Kort sagt er vi overbevist om at pedagogiske grep er en viktig vei å gå for å gjøre naturfag mer interessant og engasjerende for dagens elever. Dette kommer vi til å skrive mer om, så bare følg med!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar