Blogglistenhits

søndag 16. august 2020

Hvordan kan vi endre egen praksis? 1. Finn en venn!

Nå er det august. Snart begynner det nye skoleåret, med nye klasser, kanskje nye fag - og nye muligheter. Kanskje er det iår at du virkelig skal prøve deg på nye arbeidsmåter i klasserommet? Det er nemlig mulig å ønske seg endring - gjøre det - og fortsette å gjøre det. Men det er nok lurt å være litt bevisst på at man forsøker å endre på noe, for da kan vi også gjøre noen lure grep slik at forandringene vi ønsker skal bli mer varige.

Fagfornyelsen er her også, og læreplanene legger til rette for en tydelig mer aktiv elevrolle enn før. Kanskje dette kan være et ekstra push til å snuse på nye arbeidsmåter denne høsten?



Om det første innlegget i serien


Tidligere i uka begynte vi med vår nye serie: Hvordan kan vi endre egen praksis? Du finner det første innlegget HER.

Her skriver vi om at det ofte er tre ting som skal til for å skape varige endringer:

1. Bevisstgjøring - hvorfor ønsker jeg å endre på egen praksis?
2. Lage nye strategier - enkle og konkrete grep som vil hjelpe deg
3. Øve og øve!

Videre i denne serien tar vi for oss noen nyttige strategier - de enkle og konkrete grepene som vil hjelpe deg til å skape varige endringer i egen undervisningspraksis. Så er det opp til deg selv å øve!



Nyttig strategi 1: Finn en venn!



Hvis du finner en "venn" - en kollega eller to å samarbeide med - kan utviklingsarbeidet ditt bli både lettere og hyggeligere. 
Ikke minst kan venner inspirere hverandre!  (Bildet er tatt av Free-Photos fra Pixabay)



Det kan være tungt å arbeide alene med utvikling. Hvis du ønsker å utforske nye arbeidsmåter i klasserommet, er det lurt å finne seg en venn eller to - kolleger som har felles ønske om endring og utvikling, og aller helst har samme fag. Da kan dere dele erfaringer over matpakken, og generelt inspirere hverandre i hverdagen. Og hvis dere har samme fag, kan dere dele på arbeidet. En gang er det du som lager et Finn en guru-ark, som du deler med de andre. En annen gang overtar du et opplegg på Stasjonsundervisning  som en av de andre har laget.

På denne måten blir det mindre forberedelser, og dette kan ha ganske mye å si i en hektisk skolehverdag. Det blir lettere å få til varige endringer.

Vi har av og til hørt fra lærere som spør oss hva de kan gjøre når de opplever at de er alene om å ønske å skape endringer innen faget sitt, og hvem kan de samarbeide med da? Det er selvfølgelig lettere å kunne treffes i hverdagen, men kanskje kjenner du noen på en skole i nærheten? Man kan jo også samarbeide over telefon og nett - det var sånn samarbeidet til oss to, Kari og Grethe, begynte. Det viktigste er nok at man møtes i et felles ønske om endring - å samarbeide med noen som egentlig ikke er så interessert, vil både være tungt og uinspirerende og antagelig ikke føre noen vei.



Hva har vært viktig for DEG?


Mange lærere arbeider konstant med å utvikle egen undervisningspraksis, og vi er sikre på at mange av dere vet mye om dette. Kanskje kan dine erfaringer være nyttige for andre, så del gjerne erfaringer i kommentarfeltet!

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar