Blogglistenhits

onsdag 19. august 2020

Hvordan kan vi endre egen praksis? 2. Sett deg realistiske mål - og lag en synlig liste over veien du går!

Nå er det august. Snart begynner det nye skoleåret, med nye klasser, kanskje nye fag - og nye muligheter. Kanskje er det iår at du virkelig skal prøve deg på nye arbeidsmåter i klasserommet? Det er nemlig mulig å ønske seg endring - gjøre det - og fortsette å gjøre det. Men det er nok lurt å være litt bevisst på at man forsøker å endre på noe, for da kan vi også gjøre noen lure grep slik at forandringene vi ønsker skal bli mer varige.


Tidligere innlegg i serien


Tidligere i august begynte vi med vår nye serie: Hvordan kan vi endre egen praksis? Du finner det første innlegget HER .

Der skrev vi om at det ofte er tre ting som skal til for å skape varige endringer:

1. Bevisstgjøring - hvorfor ønsker jeg å endre på egen praksis?
2. Lag nye strategier - enkle og konkrete grep som vil hjelpe deg
3. Øve og øve!

Videre i denne serien tar vi for oss noen nyttige strategier - de enkle og konkrete grepene som vil hjelpe deg til å skape varige endringer i egen undervisningspraksis. Så er det opp til deg selv å øve!

Tidligere nyttige strategier i serien:
  • 1. Finn en venn! - du finner innlegget HER .



Nyttig strategi 2: Sett deg realistiske mål, og lag en synlig liste over veien du går!


Veien fram kan av og til virke lang, og da er det lurt å sette realistiske delmål - og ikke minst, feire at du når dem!
(Bildet er tatt av Sarah Lötscher fra Pixabay)



Sett deg mål 

Det er lurt å sette noen mål for endringsarbeidet ditt. En lærers arbeidshverdag er ofte full av tusen større og mindre ting, så det er viktig at målene er realistiske. Et slikt mål kan for eksempel være "Jeg skal prøve ut en ny arbeidsmåte i uka i to måneder!". Eller to nye arbeidsmåter pr måned. Uansett er det viktig at du prøver å formulere et helt konkret mål, og at du bestemmer deg for at dette ønsker du å gjennomføre.


Synliggjør målene for deg selv

Det kan også være lurt å synliggjøre dine framskritt for deg selv, og gi deg selv en klapp på skulderen når du når målene sine. En måte å gjøre det på kan være å henge opp et ark på veggen, hvor du formulerer målet ditt og fører opp navnet på hver ny arbeidsmåte du gjør. En lett synlig liste ved arbeidsplassen din vil være vanskeligere å overse enn en liste som ligger på mobilen. På lista på veggen vil det etter hvert stå flere og flere arbeidsmåter, og etter for eksempel to måneder og åtte nye arbeidsmåter kan du feire litt for deg selv at du har nådd målet ditt. Nå er du på god vei til å utvide din egen pedagogiske verktøykasse!


Formuler nye mål 

Deretter formulerer du nye mål. Kanskje det skal være to nye måneder, men nå med å bruke et visst antall av disse arbeidsmåtene hver uke? Lag en ny liste for dette målet, før opp arbeidsmåtene etter hver - og feire deg seg litt etter de to månedene. Trening gjør mester, og du vil etter hvert kunne disse arbeidsmåtene - og dermed blir det stadig lettere å ta dem i bruk. Akkurat som du gjør med alle de andre arbeidsmåtene som du kan. Og da kan det jo passe å lage seg et nytt mål om nye arbeidsmåter som du kan erobre?


Vær litt raus med deg selv

Og husk også å være litt raus med deg selv, for av og til er det faktisk slik at ting kommer i veien og ødelegger planene våre den uka. Selv om det ikke ble noen ny arbeidsmåter i en uke, betyr ikke det at du ikke klarte det og må gi opp. Da fortsetter du bare med planen din i den neste uka!



Hva har vært viktig for DEG?


Mange lærere arbeider konstant med å utvikle egen undervisningspraksis, og vi er sikre på at mange av dere vet mye om dette. Kanskje kan dine erfaringer være nyttige for andre, så del gjerne erfaringer i kommentarfeltet!

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar