Blogglistenhits

torsdag 27. august 2020

Hvordan kan vi endre egen praksis? 4. Etterspør tid hos lederen din!

Nå er det august. Snart begynner det nye skoleåret, med nye klasser, kanskje nye fag - og nye muligheter. Kanskje er det iår at du virkelig skal prøve deg på nye arbeidsmåter i klasserommet? Det er nemlig mulig å ønske seg endring - gjøre det - og fortsette å gjøre det. Men det er nok lurt å være litt bevisst på at man forsøker å endre på noe, for da kan vi også gjøre noen lure grep slik at forandringene vi ønsker skal bli mer varige.

Fagfornyelsen er her, og læreplanene legger til rette for en tydelig mer aktiv elevrolle enn før. Kanskje dette kan være et ekstra push til å snuse på nye arbeidsmåter denne høsten?


Tidligere innlegg i serien

Tidligere i august begynte vi med vår nye serie: Hvordan kan vi endre egen praksis? Du finner det første innlegget HER.

Kort oppsummering: Der skriver vi om at det ofte er tre ting som skal til for å skape varige endringer:

1. Bevisstgjøring - hvorfor ønsker jeg å endre på egen praksis?
2. Lag nye strategier - enkle og konkrete grep som vil hjelpe deg
3. Øve og øve!

Videre i denne serien tar vi for oss noen nyttige strategier - de enkle og konkrete grepene som vil hjelpe deg til å skape varige endringer i egen undervisningspraksis.

Tidligere nyttige strategier i serien:
  • Finn en venn! - du finner innlegget HER
  • Sett deg realistiske mål - og lag en synlig liste over veien du går! - du finner innlegget HER 
  • Involver elevene! - du finner innlegget HER



Nyttig strategi 4: Etterspør tid hos lederen din! 


Lederen din kan komme med en hjelpende hånd, og gjøre det lettere for deg å nå målene dine med å utvikle egen praksis. Når dine ønsker i tillegg passer perfekt inn i skolens og læreplanens mål, burde det være en enkel sak å få hjelp! (Bilde av Samantha Garrote fra Pexels )


Utvikling gjør seg ikke selv. Å utvikle din egen praksis ved å endre på arbeidsmåtene du bruker, er viktig utviklingsarbeid. Ikke bare for deg selv, men også for skolen. Med Fagfornyelsen har dette blitt enda viktigere. For å jobbe med egen utvikling trenger du litt tid, ikke minst til å samarbeide med dine kolleger (se kapitlet Finn en venn!). Her kommer skolens ledelse inn i bildet, for de kan legge til rette for slikt samarbeid.


Noen tips fra oss:

  • Ha en plan og mål for hva du ønsker å oppnå (se innlegget Sett deg realistiske mål osv.) og hvordan du ønsker å arbeide med dette.
  • Du har allerede sjekket skolens utviklingsmål - kanskje utviklingsarbeidet ditt passer godt inn her? Da har du en god sak! 
  • Du har også sjekket overordnet plan i Fagfornyelsen om profesjonelle læringsfellesskap. Å utvikle arbeidsmåtene dine passer godt inn både under læreplanens mål om klasseledelse, vurdering for læring og elevenes egenvurdering. Kanskje tankene fra deg og de lærerne som ønsker å utvikle sin praksis sammen med deg er akkurat hva skolens ledelse ønsker seg for å skape en god utvikling?

Utvikling av læreres arbeidsmåter er viktig også for skolens ledelse. Skoler er organisert på ulike måter, men tidlig kontakt kan gjøre at det mulig å skape rom for litt systematisk utviklingsarbeid sammen med andre. Kanskje kan dere også gi noe tilbake i ettertid ved å holde et lite kurs for kolleger?



Hva har vært viktig for DEG?


Mange lærere arbeider konstant med å utvikle egen undervisningspraksis, og vi er sikre på at mange av dere vet mye om å skape varige endringer i egen undervisningspraksis. Kanskje kan dine erfaringer være nyttige for andre, så del gjerne erfaringer i kommentarfeltet!

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar