Blogglistenhits

fredag 21. august 2020

Hvordan kan vi endre egen praksis? 3. Involver elevene!

Nå er det august. Snart begynner det nye skoleåret, med nye klasser, kanskje nye fag - og nye muligheter. Kanskje er det iår at du virkelig skal prøve deg på nye arbeidsmåter i klasserommet? Det er nemlig mulig å ønske seg endring - gjøre det - og fortsette å gjøre det. Men det er nok lurt å være litt bevisst på at man forsøker å endre på noe, for da kan vi også gjøre noen lure grep slik at forandringene vi ønsker skal bli mer varige.

Fagfornyelsen er her, og læreplanene legger til rette for en tydelig mer aktiv elevrolle enn før. Kanskje dette kan være et ekstra push til å snuse på nye arbeidsmåter denne høsten?



Tidligere innlegg i serien


Tidligere i august begynte vi med vår nye serie: Hvordan kan vi endre egen praksis? Du finner det første innlegget HER .

Her skriver vi om at det ofte er tre ting som skal til for å skape varige endringer:

1. Bevisstgjøring - hvorfor ønsker jeg å endre på egen praksis?
2. Lag nye strategier - enkle og konkrete grep som vil hjelpe deg
3. Øve og øve!

Videre i denne serien tar vi for oss noen nyttige strategier - de enkle og konkrete grepene som vil hjelpe deg til å skape varige endringer i egen undervisningspraksis.

Tidligere nyttige strategier i serien:
  • Finn en venn! - du finner innlegget HER 
  • Sett deg realistiske mål - og lag en synlig liste over veien du går! - du finner innlegget HER



Nyttig strategi 3: Involver elevene!


Elevene våre - tenk så mange de er! Vår erfaring er at mange av dem kan ha nyttige innspill å kommer med
(Illustrasjonsbilde tatt av Joseph Redfield Nino fra Pixabay)


Fortell elevene hva du ønsker å få til, at du nå framover ønsker å prøve ut noen nye arbeidsmåter i klasserommet og at du trenger deres tilbakemeldinger underveis. Elevene har mange års erfaring i å være nettopp elever, og kan ha mye å bidra med. Og det er alltid noen som synes det er inspirerende å høre at læreren er opptatt av hvordan dette fungerer for elevene.

For eksempel: Nå skal vi bruke arbeidsmåten Parsjekk til å arbeide med dette temaet, som flere av dere sier at dere strever litt med. Her må dere lytte godt til hverandre to og to, fortelle med egne ord, skrive ned svar, og støtte og hjelpe hverandre underveis. Etterpå - når jeg sier fra - sammenligner dere svarene deres med et annet par, og eventuelle uklarheter tar vi i plenum etterpå. Jeg håper at denne runden gjør at vi skal klare å ordne opp i noen misforståelser. 

Etterpå spør vi elevene: Hvordan opplevde du å arbeide på denne måten med dette temaet? Var det tydelig for deg hvordan dere skulle arbeide - var instruksjonene mine klare nok? Fikk du oppklart noen ting du har lurt på gjennom denne runden? 

En slik kort runde trenger ikke å ta mange minuttene, og det kan gi deg verdifull informasjon til neste gang du gjøre en runde med Parsjekk. Ikke minst er det viktig at vi som lærere lærer å være konkrete og tydelige på hva elevene skal gjøre - uten å bruke for mange ord. Ellers kan både lærer og elever oppleve at det bli mye mas rundt nye arbeidsmåter. Elevene har tatt i mot instruksjoner fra mange forskjellige lærere i årevis, og har ofte gode innspill her!



Hva har vært viktig for DEG?


Mange lærere arbeider konstant med å utvikle egen undervisningspraksis, og vi er sikre på at mange av dere vet mye om å skape varige endringer i egen undervisningspraksis. Kanskje kan dine erfaringer være nyttige for andre, så del gjerne erfaringer i kommentarfeltet!

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar