Fagfornyelsen er her, og læreplanene legger til rette for en tydelig mer aktiv elevrolle enn før. Kanskje dette kan være et ekstra push til å snuse på nye arbeidsmåter denne høsten?
Tidligere innlegg i serien
Tidligere i august begynte vi med vår nye serie: Hvordan kan vi endre egen praksis? Du finner det første innlegget HER.Kort oppsummering: Der skriver vi om at det ofte er tre ting som skal til for å skape varige endringer:
1. Bevisstgjøring - hvorfor ønsker jeg å endre på egen praksis?
2. Lag nye strategier - enkle og konkrete grep som vil hjelpe deg
3. Øve og øve!
Videre i denne serien tar vi for oss noen nyttige strategier - de enkle og konkrete grepene som vil hjelpe deg til å skape varige endringer i egen undervisningspraksis.
Tidligere nyttige strategier i serien:
- Finn en venn! - du finner innlegget HER
- Sett deg realistiske mål - og lag en synlig liste over veien du går! - du finner innlegget HER
- Involver elevene! - du finner innlegget HER
Nyttig strategi 4: Etterspør tid hos lederen din!
Lederen din kan komme med en hjelpende hånd, og gjøre det lettere for deg å nå målene dine med å utvikle egen praksis. Når dine ønsker i tillegg passer perfekt inn i skolens og læreplanens mål, burde det være en enkel sak å få hjelp! (Bilde av Samantha Garrote fra Pexels ) |
Utvikling gjør seg ikke selv. Å utvikle din egen praksis ved å endre på arbeidsmåtene du bruker, er viktig utviklingsarbeid. Ikke bare for deg selv, men også for skolen. Med Fagfornyelsen har dette blitt enda viktigere. For å jobbe med egen utvikling trenger du litt tid, ikke minst til å samarbeide med dine kolleger (se kapitlet Finn en venn!). Her kommer skolens ledelse inn i bildet, for de kan legge til rette for slikt samarbeid.
Noen tips fra oss:
- Ha en plan og mål for hva du ønsker å oppnå (se innlegget Sett deg realistiske mål osv.) og hvordan du ønsker å arbeide med dette.
- Du har allerede sjekket skolens utviklingsmål - kanskje utviklingsarbeidet ditt passer godt inn her? Da har du en god sak!
- Du har også sjekket overordnet plan i Fagfornyelsen om profesjonelle læringsfellesskap. Å utvikle arbeidsmåtene dine passer godt inn både under læreplanens mål om klasseledelse, vurdering for læring og elevenes egenvurdering. Kanskje tankene fra deg og de lærerne som ønsker å utvikle sin praksis sammen med deg er akkurat hva skolens ledelse ønsker seg for å skape en god utvikling?
Utvikling av læreres arbeidsmåter er viktig også for skolens ledelse. Skoler er organisert på ulike måter, men tidlig kontakt kan gjøre at det mulig å skape rom for litt systematisk utviklingsarbeid sammen med andre. Kanskje kan dere også gi noe tilbake i ettertid ved å holde et lite kurs for kolleger?
Hva har vært viktig for DEG?
Mange lærere arbeider konstant med å utvikle egen undervisningspraksis, og vi er sikre på at mange av dere vet mye om å skape varige endringer i egen undervisningspraksis. Kanskje kan dine erfaringer være nyttige for andre, så del gjerne erfaringer i kommentarfeltet!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar