Blogglistenhits

søndag 15. januar 2017

Pedagogiske grep - tiden det tar

"Joda, dette er sikkert både morsomt og bra, men det er jo ikke tid til å gjøre masse sånt i tillegg til alt det andre vi skal gjøre", har vi noen ganger fått høre fra lærere som  tenker at dette med elevaktive arbeidsmåter - eller pedagogiske grep - bare blir enda en ting de skal rekke. Da blir det viktig for oss å understreke dette:


Ikke "i tillegg til", men "istedenfor"

Disse elevaktive arbeidsmåtene - eller pedagogiske grepene - som vi presenterer her på bloggen og facebook-siden, er nemlig ikke nødvendigvis noe ekstra som naturfaglæreren skal lage plass til i undervisningen. Ofte er det snakk om andre måter å gjøre oppgaver på, som da kommer istedenfor den mer tradisjonelle måten å gjøre det på. Derfor vil det ikke ta mer tid!


Når fagstoff dukker opp på fargede lapper, blir elevene ofte svært engasjert - kanskje fordi de får assisasjoner til spill og lek?
 (foto: Anette S. Guldager)


Økt motivasjon og arbeidslyst

En annerledes, tydelig eller artig ramme rundt det hele - slik som i mange av disse pedagogiske grepene - skaper ofte økt motivasjon og arbeidslyst hos elevene. Variasjon i naturfagundervisningen er alltid velkomment, etter vår erfaring!

I Finn en guru (her i mini-versjon) må elevene snakke fag, forklare fagstoff og lytte til hverander - i kombinasjon med musikk og bevegelse. Elevene elsker det! (foto: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com) 

Litt tidspress gir økt effektivitet

Kombinert med at læreren driver elevene framover, med litt knappe tidsfrister, blir arbeidet ofte svært effektivt. Elever har nemlig ofte et ekstra gir de kan legge inn, hvis situasjonen oppfordrer til det - eller de blir engasjerent, rett og slett. Både læreren og elevene kan la seg overraske over hva elevene klarte å gjennomføre.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar