Det kan være lurt å ta en trinnvis tilnærming til bildet. La elevene hjelpe hverandre med å se så mye som mulig først, før de begynner å tenke rundt bildet og temaet. Det hele kan ta for eksempel 10 minutter.
Eksempel på et bilde som kan brukes - her dreier det seg om søppelet som vi mennesker skaper. Kan passe under Bærekraftig utvikling i Naturfag Vg1. |
Dette kan du gjøre:
- Vis bildet på projektor. Elevene sitter i grupper på tre og studerer bildet.
Internt i gruppa - noen få minutter:
Læreren stiller spørsmålene etter hvert, men all snakking skjer internt i hver gruppe:
- Hva ser dere? En rask runde i gruppa om det de faktisk ser. Kanskje oppdager noen en detalj som de andre ikke så.
- Har dere noen tanker eller følelser rundt bildet? En rask runde i gruppa.
- Hvis dette bildet skulle illustrere et nyhetsoppslag, hva kunne være temaet for oppslaget? Har dere et forslag til hva overskriften kunne være?
- Har dere noen mening om bildet eller om temaet det tar for seg?
- Kan dere relatere bildet til naturfagtemaet xx? På hvilken måte?
I plenum - for eksempel fem minutter:
- Er det noen som har lyst til å dele noe av det dere har snakket om i gruppa?
- Kan dette bildet ha noe å gjøre med temaet xx (eksempel) i naturfag? På hvilken måte?
Læreren finner bilder på nettet. Selv har vi med stort hell brukt disse motivene på Naturfag Vg1, som du lett kan finne på nettet:
- Isbjørn sittende på en isklump i havet under temaet global oppvarming
- Søppelansamlinger, dyr som sitter fast i plast under temaet miljøspørsmål
- Kropper som ser unaturlige ut pga heftig bildebehandling under temaet slanking etc.
Bilder og refleksjon kan gi "noe mer"
Et relevant bilde kan øke interessen for og motivasjonen til å arbeide med et faglig tema. Elevene må ikke bare forholde seg til tekst, og opplever kanskje at det er lettere å bli engasjert av et bilde. De kan også får et inntrykk av at det faglige temaet er en del av en historie eller av noe som faktisk pågår i samfunnet rundt oss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar