Befinner vi oss for mye her i teoriundervisningen? Det finnes mange andre muligheter!
(foto: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com)
(foto: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com)
Tavleundervisning og oppgaver i læreboka
Da vi selv begynte som
naturfaglærere i videregående skole, var vi mest opptatt av hvordan vi
selv underviste. Det ble mye gjennomgang av fagstoff på tavla, og vi
forberedte oss godt for å kunne forklare stoffet slik at elevene skulle forstå.
For dette var selvfølgelig målet vårt!
Vi var mindre opptatt
av hvordan elevene lærte.
Kanskje tenkte vi at læringen ville skje av seg selv mens vi forklarte? Det tok
ikke lang tid før teoriundervisningen føltes for ensformig. Tavleundervisning
ble gjerne etterfulgt av arbeid med oppgaver i læreboka. Vi merket det på
elevene at de kunne trenge mer variasjon i timene, og vi merket det på oss
selv. Alle har vi vel kjent på det å skulle få med seg en klasse som bare ikke
er med – noen ser ut av vinduet, andre skriver på ett eller annet, eller de ser
på deg og tavla med et fjernt blikk.
Med elevenes læring i fokus
Alt forandret seg da vi
begynte å legge opp teoriundervisninga med fokus på elevens læring. Samtidig
som det ble mer spennende å være lærer, økte engasjementet hos elevene, og
stadig flere begynte å glede seg til naturfagtimene.
Noen eksempler på arbeidsmåter som stimulerte læring:
Noen eksempler på arbeidsmåter som stimulerte læring:
- samtale om fag to og to, hvor de bruker sine egne ord:
(foto: Eirik Halvorsen - eirikhalvorsen.com) |
- samarbeid i små grupper på ulike strukturerte måter:
(foto: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com) |
- bruk av egen kreativitet til å lage raske cellemodeller - uten å bruke ferdige kit:
En gruppe elever på naturfag Vg1 i fjor valgte å bruke lego til cellemodellen sin |
Forskjellen på læring og undervisning
Jo mer vi begynte
å utforske forskjellen på undervisning og læring, jo tydeligere ble
skillene. Vi skjønte at gjennomført undervisning ikke nødvendigvis betyr at det
har skjedd noen læring. Og dette er ikke ny viten, men ble i sin tid støttet av
både Kunnskapsløftet (2001) og Kvalitetsutvalget (2003):
- «Læring er noko som skjer i og med eleven, mens undervisning er noko som blir gjort av ein annan. God undervisning set læring i gang - men læringa blir fullbyrda ved eigeninnsats frå eleven. Den gode læraren stimulerer denne prosessen (2001)
- Det kan være mye å lære av en god forelesning, hvis det lykkes å skape utfordrende læringssituasjoner hos tilhørerne. I motsatt fall kan monotone lærerforedrag knekke både faglig nysgjerrighet og lærelyst (2003)
- I dag er det bred enighet om at læring ikke skjer passivt ved å "absorbere" kunnskap (2003)
Undervisningen er ingen gitt størrelse, slik våre politikere
kan få det til å høres ut som. Derfor må vi nå
sette elevenes læring i fokus og ta tak i den virkelige utfordringen i norsk
skole. Ikke bare gjennom flere lærere og økt faglig videreutdanning, men
gjennom å endre hvordan vi
underviser. Slik øker vi elevenes interesse for fagene og senker frafall i
skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar