Ja, da kan hva som helst skje! De første gangene vi slapp elevene løs på arbeidsmåten
Kreative produkter, se her og
her, fikk vi ofte regelrett hakeslipp. Elevene kom på kreative visualiseringer som vi aldri selv ville tenkt på, de sto der og strålte når de stolt viste fram produktene sine - og nye elever sto fram som aktive deltagere naturfagtimen.
Og til dere lærere som tenker at "dette er nok ikke noe for meg, for jeg er ikke så kreativ på den måten, jeg!": Ikke noe problem, for her er det elevenes egen kreativitet som skal jobbe!
|
Noen glimt fra mange år med elevers kreative utfoldelse in naturfagtimene |
|
Jeg kan enda huske elevene som stolt viste fram sin hjemmebakte cellemodell -
de hadde nemlig valgt å gjøre jobben hjemme! |
|
Når en elev stiller seg inni et stretchlaken,
kan resten av gruppa bruke lakenet som en slags flannellograf fra gamle dager. Dette skjedde for over ti år siden, og det var bare flaks at læreren hadde med fotoapparat den dagen. |
|
En gruppe gutter var fornøyde med at de fikk fram spiralformen i DNA-molekylet. De hadde snekret et slags stativ hjemme, og det var bare ikke bare enkelt å få med alt på skolen for å vise fram. Svarte hjemmesydde stoffpølser ble gjort passe stive ved hjelp av sammenkrøllede papirkuler. |
|
En bakterie-celle kan selvfølgelig visualiseres ved hjelp av en gammel støvel! |
|
Tekno-celler er også en mulighet! |
|
Og den aller beste pizzaen er kanskje en cellepizza? |
Og til dem som tror at dette må da ta masse tid fra annet faglig arbeid, og kreve mye forberedelser fra læreren: Svaret er nei på begge deler. Laging og presentasjoner kan avvikles innenfor en dobbelttime, slik som vi beskriver denne arbeidsmåten - se lenker øverst i teksten. Læreren styrer rammene og tiden, men det er elevene som gjør resten av jobben. For ikke å snakke om alt det andre vi oppnår: Her får elevene være kreative og kjenne på skapergleden når de får de gode ideene, og gleden ved å klare noe sammen. Vi har sett mange eksempler på ivrig engasjement i
Kreative produkter, og det har stor verdi i et fag som mange elever ser på som tungt og kjedelig.
Har du selv gjort lignende "kreative" erfaringer i klasserommet? Del gjerne i kommentarfeltet!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar