Blogglistenhits

fredag 11. mars 2016

Å lage et kreativt produkt: DNA

Naturfag byr på mange muligheter til å lage egne modeller eller kreative produkter. For eksempel kan en gruppes egen modell av et DNA-molekyl være utgangspunkt for en kort presentasjon foran klassen om hvordan DNA-molekylet er bygd opp. Ingen grunn til å bruke ferdige DNA-kit, for det er jo så spennende å bruke sin egen kreativitet! Det er også moro å se hvordan de andre gruppene løser samme oppgave, for variasjonen blir stor.

Her er byggematerialet aluminiumsfolie og fargede binders


Vi beskrev selve organiseringen av slikt arbeid mer detaljert i innlegget Å lage et kreativt produkt: Celler. Kort sagt gjør vi det slik at:
  • Rammene for arbeidet på skolen er 10 minutter i en tidligere time, 45 minutter til selve byggingen og 45 minutter til presentasjoner av produktene og temaet for klassen.
  • Læreren legger rammene for det hele: Hvilke elementer må være med i det ferdige produktet, hva skal selve presentasjonen inneholde, og så videre.
  • Elevene velger selv byggemateriale, og må sørge for å ha med seg det de trenger på selve byggedagen.

Blått godteri i sidearmene er kombinert med armer og ben fra seigmenn, som er tredd på tanpirkere. Fargekoden er intakt!

Fire gutter hadde sydd svarte stoffpølser, som de fylte med sammenkrøllede papirkuler, for å få sidearmene passe stive. Basene og fargekoden ble ordnet ved hjelp av oppklippet hvit ledning, som ble farget med tusj. Det hele ble montert på et stativ, se bildet nedenfor.

De kreative produktene på bildene ble laget av en helt gjennomsnittlig påbygningsklasse som var sånn passe interessert i naturfag. Læreren ga tydelig beskjed om hvilke elementer modellen skulle inneholde, men ellers sto elevene fritt til hvordan de ville lage modellen sin. De hadde selv ansvar for å finne og få tak i det de trengte og ha det med på bygge-dagen. Elevene var kjempestolte over sine kreative produkter, og gjennomførte med stor entusiasme. 

Med planlegging, bygging og presentasjon tok det hele 1.5 klokketime. Planlegging gjøres i løpet av ti minutter en dag tidligere enn selve bygge- og presentasjonsdagen.

Mange elever setter pris på at naturfagtemaer får kreative og visuelle dimensjoner ved å arbeide på denne måten. Plutselig er det nye elever som har lyst til å bidra, og som får gode mestringsopplevelser - eller rett og slett føler seg mer hjemme i faget.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar