Naturfag byr på mange muligheter til å lage egne modeller
eller kreative produkter. For eksempel kan en gruppes egen modell av et
DNA-molekyl være utgangspunkt for en kort presentasjon foran klassen om hvordan
DNA-molekylet er bygd opp. Ingen grunn til å bruke ferdige DNA-kit, for det er
jo så spennende å bruke sin egen kreativitet! Det er også moro å se hvordan de
andre gruppene løser samme oppgave, for variasjonen blir stor.
Her er byggematerialet aluminiumsfolie og fargede binders |
Vi beskrev selve organiseringen av slikt arbeid mer detaljert i innlegget Å lage et kreativt produkt: Celler. Kort sagt gjør vi det slik at:
- Rammene for arbeidet på skolen er 10 minutter i en tidligere time, 45 minutter til selve byggingen og 45 minutter til presentasjoner av produktene og temaet for klassen.
- Læreren legger rammene for det hele: Hvilke elementer må være med i det ferdige produktet, hva skal selve presentasjonen inneholde, og så videre.
- Elevene velger selv byggemateriale, og må sørge for å ha med seg det de trenger på selve byggedagen.
Blått godteri i sidearmene er kombinert med armer og ben fra seigmenn, som er tredd på tanpirkere. Fargekoden er intakt! |
De kreative produktene på bildene ble laget av en helt gjennomsnittlig
påbygningsklasse som var sånn passe interessert i naturfag. Læreren ga tydelig
beskjed om hvilke elementer modellen skulle inneholde, men ellers sto elevene
fritt til hvordan de ville lage modellen sin. De hadde selv ansvar for å finne
og få tak i det de trengte og ha det med på bygge-dagen. Elevene var
kjempestolte over sine kreative produkter, og gjennomførte med stor entusiasme.
Mange elever setter pris på at naturfagtemaer får kreative og visuelle dimensjoner ved å arbeide på denne måten. Plutselig er det nye elever som har lyst til å bidra, og som får gode mestringsopplevelser - eller rett og slett føler seg mer hjemme i faget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar