Ja, faktisk! Det finnes nemlig flere mulige arbeidsmåter enn vi lærere ser, og av og til er det elevene som viser oss noe nytt. Dette
skjedde i en Vg1-klasse for noen år siden, og det var ikke lærerens idé:
Klassen skulle presentere ulike tema innen energibruk den dagen. Jeg låste opp
klasseromsdøra til første time, og der ble vi overrasket av at første gruppe sto
klar med en slags dokketeatervegg med vindu i. Veggen og fingerdokkene hadde de
lånt et sted. De hadde fått en forelder med stor bil til å kjøre den til skolen, og fått
vaktmesteren til å låse seg inn tidlig om morgenen.
Hvem hadde trodd at fingerdokker kunne bidra til en spennende - og faglig god - presentasjon om energiøkonomisering på Vg1? |
Gruppas tema var
energiøkonomisering, og de presenterte temaet som en dialog mellom en litt
distre professor og flere fingerdokker. Professoren i sin hvite labfrakk hadde
mange små plakater hengende rundt halsen, med viktige spørsmål om temaet. Disse
tok hun av seg en om gangen, og leste spørsmålet ut i luften. Resten av gruppa
tok seg av fingerdokkene, og professorens spørsmål ble besvart i en dialog med
en eller flere av dokkene, som dukket fram i vinduet.
«Brrr, det er kaldt her – jeg får skru opp varmen», sa professoren,
og var på vei mot panelovnene langs veggen. «NEEII!», ropte et par av dokkene
etter henne. «Du må jo bare ta på deg mere klær!». «Sier dere det?», sa
professoren og snudde seg, og dermed var de inne på en praktisk diskusjon om
hva vi kunne gjøre i dagliglivet for å spare energi.
Dette ble en fengende og god presentasjon. Gruppa klarte noe som læreren hadde sagt var viktig: Vær gjerne kreativ rundt
presentasjonsformen, men husk at det faglige innholdet uansett er det sentrale!
På gruppa var det en blanding av elever som pleide å gjøre det bra i naturfag
og elever som ikke syntes naturfag var særlig interessant og hanglet litt mer
av gårde. I dette prosjektet var det tydelig at alle bidro meget godt til det
ferdige resultatet, og alle var kjempestolte over hva de hadde fått til. Det
var tankevekkende i ettertid å se at et par av elevene fikk tydelig mer
selvtillit i forhold til faget og tok mer ansvar for å skjønne det som vi
arbeidet med i timene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar