Blogglistenhits

fredag 25. mars 2016

Wow-opplevelser i naturfag

«Dette er moro, jeg visste ikke at naturfag kunne være så ålreit!», har vi av og til hørt våre vgs-elever si. Ofte etter at de har gjort noe litt annerledes – for eksempel laget en modell av en celle eller deltatt i et mini-rollespill. Vi har sett at slike opplevelser kan endre elevers forhold til naturfag, og gjøre dem mer engasjert i det som foregår i timene og mer nysgjerrige på selve faget.

Fagfolk har også satt ord på slike erfaringer. I et tankevekkende intervju med Bergens Tidende for noen år siden hevder professor Anne Bamford at elever som strever med fag som matte, lesing og naturfag, ikke nødvendigvis trenger mer av akkurat matte, lesing og naturfag. Det de trenger, er en wow-opplevelse, mener hun: «Det er som med spinat. Hvis barnet ditt ikke vil spise spinat, hjelper det ikke å stadig gi mer spinat. Barnet vil ikke spise av den grunn. Men hvis du serverer spinaten på en annen måte. Mer kreativt. Kanskje i en pai eller noe annet. Da kan det hende at barnet ditt sier «wow, dette var godt!».

Dette bildet gir stor mening for oss, og her ser vi for oss naturfag som spinat, og paien som engasjerende arbeidsmåter eller pedagogiske grep. Og vi har stor tro på at nettopp mer engasjerende arbeidsmåter i teoriundervisningen kan gjøre naturfag og realfag mer spiselig for mange flere elever. Ikke nødvendigvis for "å gjøre noe gøy", men for å arbeide annerledes. At dette i tillegg kan oppleves som moro eller lystbetont, er ingen ulempe!

Som et eksempel kan vi ta temaet fordøyelse fra Vg1. Her ser vi for oss flere muligheter for at elevene skal arbeide aktivt med teoristoffet. Noen alternativer fra bloggen vår så langt:
  • Lage et kreativt produkt, denne gangen av fordøyelsen. Her får elevene anvende kunnskapen til å lage et produkt, de får sjekke sin forståelse og være kreative. Sånn som på dette bildet, hvor to elever valgte å klippe ut en menneskefigur, og bruke en gjennomgående plasthylse som hovedbestanddel i sin modell. Høy arbeidsintensitet måtte til for å rekke å bli ferdige, og elevene var superstolte over egne ideer og det endelige resultatet. 
    De to guttene var svært stolte over fordøyelsesmodellen sin

  • Å lage plakater i en fei, hvor grupper av elever skal presentere fordøyelsen på et flipover-ark. De har liten tid på seg, må samarbeide og får sjekket sin egen forståelse underveis. På bildet nedenfor er en klasse i full gang med arbeidet. 


Moro å bruke gangen utenfor klasserommet til naturfagarbeid!

  • Gjetteleker som Jeopardy eller 1,2,3,4,5-quiz kan også være noe, og i Jeoopardy kan elevene gjerne lage spørsmålene selv
  • Ellers er vi også glad i det mer velkjente lærerforedraget. Det er ofte et godt utgangspunkt for et nytt tema, men vi synes det er viktig at det ikke varer for lenge - maks 20 minutter, kanskje - og kombinerer det gjerne med elevaktive grep på forhånd, underveis eller etterpå. Som for eksempel Ett minutts stillhet - hva vet jeg fra før? 

Det skal ikke så mye til før elevene opplever naturfagtimene som mer varierte. Vi vet at mange elever setter stor pris på å få bruke flere av evnene sine i arbeid med fagstoffet. Alt dette kan bidra til at elevene trives bedre med selve faget. Kanskje noen også finner ut at "wow, naturfag er jo faktisk litt gøy!"?

Har du også gjort erfaringer med enkeltelever som «snur» i møtet med litt annerledes naturfag-erfaringer? Kommenter gjerne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar