Hvordan få flere elever til å snakke fag i naturfagstimen? Mange elever tør ikke å si noe i plenum, og synes det er spesielt krevende å skulle presentere noe foran hele klassen. Hvordan kan vi hjelpe elevene til å føle seg tryggere på å være muntlig aktive i naturfag? Her kan det være lurt å stadig la de øve seg i par eller små grupper, og la det være tydelig hva de skal si noe om – gjerne på kort tid. Det finnes mange muligheter! Små skritt som «Ett minutts stillhet…» kan gi gode mestringserfaringer, og gjøre at elevene etter hvert blir tryggere på å uttrykke seg faglig – både muntlig og skriftlig.
Ett minutts stillhet betyr at det skal være helt stille mens elevene tenker seg om. |
Dette gjør dere: Elevene får ett minutt til å tenke for seg selv, for
eksempel «Hva vet du – eller tror du at du vet – om kloning?». Elevene tenker
og noterer, og deler raskt med en nabo etterpå.
Poenget
er at elevene skal bli klar over hva de vet – eller tror de vet – fra før, ikke
at de skal vite så mye som mulig. Dette sier læreren tydelig fra om på forhånd.
Elevene blir mer klar over hva de tror de vet, og de får øvd seg litt på å
uttrykke seg faglig med egne ord.
Det
er ikke nødvendig med noen felles oppsummering her. Vi oppnår at elevene
begynner å tenke seg inn i et tema, og dermed kan være mer klare for et
lærerforedrag, for eksempel.
Ett minutts stillhet... er et eksempel på muntlig trening i en liten setting. |
Små
pedagogiske grep som «Ett minutts stillhet…» kan være nyttige å ha i
verktøykassa for en lærer. Så er det viktig å huske på at det er lærerens
tydelighet som gjør at slike små grep kan fungere slik de er ment. Ett minutts
stillhet betyr at elevene skal være stille i ett minutt, og elevene begynner å
snakke med naboen NÅ – og har kanskje bare ett minutt på seg før læreren sier
fra.
Foto: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com
Foto: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar