Blogglistenhits

søndag 17. februar 2019

Vi husker elevene som ... ble helt svette i luggen

Dette skjedde for en god del år siden, men er et godt eksempel på noe som fortsatt gjelder for oss: Måten vi velger å arbeide på i klasserommet er viktig, og kan ha svært mye å si for en del elever. 

Dette var en yrkesfaglig klasse på VG1, og naturfag var ikke noe favorittfag. Men jeg som lærer merket at det fungerte bra å gjøre konkrete og praktiske småprosjekter i teoriundervisningen. Plakater i en fei og det å bruke A3-ark på ulike måter og vise det til noen andre etterpå, var for eksempel gode arbeidsmåter. Og så Kreative produkter, da!



Det som skjedde:


To og to elever hadde gått sammen for å lage en modell av fordøyelsen. Alle hadde tatt med seg diverse greier hjemmefra, som de skulle bruke til å lage modellen sin. To av guttene på bakerste benk var uvanlig engasjerte. De hadde gjemt seg bort bak stolene helt bakerst i klasserommet og arbeidet hardt for å rekke å bli ferdige med modellen sin til tiden. Til slutt sto de der, varme og helt svette i luggen, men også veldig stolte.

Og her er modellen som de kunne vise fram til klassen etterpå:




De to guttene hadde hatt med seg en slags plasthylse på rull, som nå gikk gjennom hele fordøyelsessystemet. Montert på en pappfigur i menneskestørrelse, og med diverse andre småting som var magesekk og så videre. Ideen var god og helt deres egen, og de to guttene var kjempestolte over resultatet der de sto foran klassen og pekte of forklarte om fordøyelsessystemet.

Som lærer kunne jeg selvfølgelig ha hatt en mer standard teorigjennomgang med å gjennomgå fordøyelsessystemet grundig, og elevene kunne ha arbeidet med å tegne eller skrive navn på riktige deler av fordøyelsessystemet, eller hva som var oppgaven til de ulike delene, og så videre. Men da er det jo også lettere å melde seg ut av det som foregår, slik som disse to guttene nok ofte gjorde.

Aldri før hadde læreren opplevd at disse to var så engasjert i det som foregikk i timen! Å legge til rette for slike øyeblikk eller prosesser tror vi kan gjøre elevene til mer engasjerte deltagere i det som foregår i klasserommet.

Mange lærere har nok gjort seg lignende erfaringer. Husker DU en gang du tenkte at "oi, dette skapte virkelig engasjement - dette må jeg huske på å gjøre igjen!"? Del gjerne i kommentarfeltet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar