Blogglistenhits

søndag 18. desember 2022

Ukas låt-tips nr 3 i desember - "Rocket man"

Ja til bruk av musikk i naturfag-timene! Og i andre fag, så klart. Den riktige låta kan skape en litt annerledes setting, kanskje få fram følelser eller tanker, som gjør at elevene lettere lar seg engasjere i diskusjonen - og plutselig er ivrige deltagere i det som skjer. 


Ukas låt-tips: "Rocket Man"




Som en intro til tema om verdensrommet kan det være spennende å tenke litt over hvordan det kan være å være en astronaut, og da bruker vi Elton Johns låt "Rocket Man". Å forlate Jorda under så spesielle betingelser, og å være borte fra alt man kjenner og er glad i en lang periode, må være spesielt, og noen elever vil synes det er gøy å tenke litt høyt rundt dette.

Det er også et faktum at NASA i mange år brukte musikk til å vekke sine astronauter ute i verdensrommet. Av og til fikk astronautene selv velge låt, og "Rocket Man" og David Bowies "Space Odity" var visstnok blant deres favoritter, se for eksempel HER



Dette gjør du


  • Lytt til låta

Det er viktig at elevene kan se teksten når vi bruker låter på denne måten, for at de skal få med seg innholdet. Søk opp teksten på nettet, slik at elevene kan se på den mens de lytter til låta. Du finner den for eksempel HER. Den bør fortsatt vises når elevene etterpå skal snakke i grupper. Eller du kan dele den ut på et ark til hver gruppe.



  • Et raskt blikk på teksten i plenum
Generelt er det lurt å se raskt på slike tekster sammen, før elevene går i grupper. Her er nok teksten ganske enkel og grei, men noen elever vil kanskje trenge hjelp for å forstå enkelte ord.


  • Diskusjon i grupper

Elevene snur seg til en, to eller tre av naboene sine, og gruppa diskuterer teksten. Hver gruppe får utdelt en felles lapp med spørsmål, slik at låtteksten kan bli stående oppe. Litt nedenfor vinner du forslag til slike spørsmål for låta Rocket Man.


  • Oppsummering i plenum
Ta en kort oppsummeringsrunde til slutt. De som har lyst til å dele noen tanker rundt disse spørsmålene, får muligheten til det. Det kan også være interessant for alle å høre ulike innspill. 



  • Tiden det tar
Dette trenger ikke å ta lang tid, hvis læreren styrer tiden effektivt. Oppstart, lytting og et raskt blikk på teksten tar kanskje 7 minutter, gruppeprat 5 minutter og plenum kanskje 5 minutter.



Gruppeoppgaven






Har vi tid til dette, da?


Det må selvfølgelig den enkelte lærer vurdere. Men vær klar over at det å bruke låttekster på denne måten kan skape en ny interesse for det faglige temaet hos elevene. Slik kan vi bidra til at elevene opplever naturfag som mer relevant og interessant. Dette er verdifulle gevinster, og kan ikke bare måles ved tidsbruk.

Låter og videoer kan nå elevers følelser, og et litt teoretisk tema som verdensrommet kan settes inn i er mer konkret ramme. Vi har ofte sett at dette kan fenge elever. Plutselig diskuterer de ivrig, og på en helt annen måte enn om de bare hadde fått en liste med spørsmål. Noen elever synes ikke det er så lett å uttrykke meningene sine, eller finne ut hva de selv egentlig mener. Det kan være lettere å mene noe om hva som uttrykkes i en  låt, enn å finne ut hva man selv mener - eller tørre å uttrykke sin egen mening om et tema.

Prøv, da vel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar