Blogglistenhits

lørdag 16. april 2016

Test deg selv med Formeldrill!

Mange elever synes at kjemien i naturfag er krevende. Å skjønne hvordan symboler og indekstall settes sammen til formler, kan være tungt arbeid, og det kan være lurt å ta i bruk en gjettelek som Formeldrill på temaet. Det er tankevekkende å se hvordan det mange elever oppfatter som tungt puggestoff, kan få nytt liv i en atmosfære preget av «Test deg selv» og uhøytidelig konkurranse.

I Formeldrill spiller to og to elever mot hverandre
Foto: Anette S. Guldager

Slik gjør du

  • Læreren har laget oppgaveark eller bruker dem fra i fjor, og her er det fint med fargede ark. Se eksemplet på bildet nedenfor.
Det kan være lurt å bruke farget papir, slik at Formeldrill-arket og lappene
ikke så lett kommer bort blant annet papir på pulten.

  • Elevene sitter to og to, og klipper raskt opp lappene, bretter dem dobbelt og fester dem med en liten bit teip. Resultatet er en liten haug med tosidige kort, hvor formel står på den ene siden og navnet på den andre, slik som her:



Å klippe opp, brette og teipe sammen lapper kan gå ganske raskt hvis elevene har nok sakser og teip tilgjengelig.


  • Nå begynner spillet. To og to elever sitter mot hverandre. Kortene legges i en rad på bordet, eventuelt i en sirkel. Poenget er at de skal velges i en gitt rekkefølge, ikke tilfeldig. Elevene kan godt velge å ha en blanding av formel-/navn-side liggende opp.
  • Elev nr 1 peker på den første papirlappen (f.eks. CH4), og foreslår det tilsvarende navnet (metan). Elev nr. 2 snur lappen for å sjekke om forslaget er korrekt, før lappen legges tilbake. Så går turen videre til elev nr. 2. som peker på neste lapp og foreslår, mens elev nr. 2 kontrollerer.
  • Etter én runde har hver av elevene svart på halvparten av kortene, og de fortsetter med en ny runde. Nå må elevene bytte rekkefølge, slik at de nå svarer på kortene som de ikke svarte på i første runde.


Mulig poenggiving

  • Dersom eleven svarer riktig: Kortet blir liggende som før, men eleven setter et kryss på kortet for å markere at hun har svart riktig. De to elevene brukes hver sin farge. Alternativt kan elevene lage en poengtabell i kladdeboka si.
  • Dersom eleven svarer feil: Kortet blir liggende som før, og det blir ingen poeng. Neste elev fortsetter.
  • Til slutt telles antall kryss – eller poeng – opp, og hvert par kårer sin vinner. Man kan også kåre klassens vinner(e), dvs den eller de som har flest poeng i klassen.


Etter en runde med Formeldrill er det bestandig noen elever som har lyst til å ta med lappene hjem for å øve på egen hånd.

2 kommentarer:

  1. Dette var (som vanlig) en veldig god ide! Takk for god inspirasjon.

    Jeg er en ganske fersk naturfagslærer som synes det også er vanskelig å lage slike gode lapper i andre temaer. Har dere andre eksempler på temaer denne aktiviteten kan brukes på (og hva som da feks kan stå på sidene av lappene)?

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for gode ord! Dette er det eneste eksemplet vi har fra naturfag Vg1. I vår tidligere bok "Engasjerende realfag" er eksemplene laget for Kjemi 1 og 2 og Biologi 1 og 2. Der er formeldrill-eksemplene også på navn og formler, for både uorganiske og organiske forbindelser. Dessuten ett om oksidasjonstall. Så det er det vi har! I farten kommer jeg ikke på andre muligheter i naturfag, men de finnes sikkert. Lykke til! Hilsen Kari Folkvord

    SvarSlett