Blogglistenhits

søndag 19. mai 2019

Design av timer 5. Repetisjon av økologi

Nå for tiden er det repetisjon til mulig muntlig eksamen som gjelder, og idag har vi satt sammen en time til repetisjon av temaet økologi. I Finn en guru får elevene både selv forklare ulike tema til andre og de blir selv forklart andre tema av medelever - og det blir ofte tydelig for dem hva de er usikre på. Så nå er det lurt at læreren setter av god tid til spørsmål fra elevene etterpå! 

Vi fortsetter vår serie "Design av timer", hvor vi vil vise hvordan vi kobler sammen ulike arbeidsmåter til en helhet. De fire tidligere innleggene i serien finner du listet opp nederst i dette innlegget. 








Dette gjør vi: 


Dagens tema linkes til kompetansemål (2-3 minutter)

Læreren viser til kompetansemålene som klassen skal arbeide med i denne repetisjonstimen, og hvordan de skal arbeide med det.



Finn en guru (45 minutter)

Mange elever elsker arbeidsmåten Finn en guru, se her om hvordan du gjør det. Elevene vurderer først hva de kan om temaet økologi, deretter blir det snakking av fag og forklaring av fagstoff for andre elever - innpakket i litt bevegelse og musikk. Når elevene må snakke fag med egne ord, vil det bli tydelig for dem om det er noe de kanskje ikke helt har skjønt likevel. 



Finn en guru med økologi som tema. Hele eksemplet finnes i boka Engasjerende naturfag




Spørsmål (10 minutter)

I løpet av en runde med Finn en guru er det mange elever som erfarer at her er det noe de ikke helt har skjønt. Da er det fint med en liten oppsummering i slutten av timen, der elevene kan spørre om ting de fortsatt lurer på. Nå helt på slutten av skoleåret er nok elevenes fokus på muligheten for muntlig eksamen, og det kan være lurt å sette av god tid til elevenes spørsmål.




De tidligere innleggene i "Design av timer"-serien finner du her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar