Blogglistenhits

søndag 23. oktober 2022

Har ukonsentrerte elever blitt et større problemer enn før? Dagens tips 1

Selv jobber vi ikke i klasserommet lenger, men flere lærere - i ulike fag - har fortalt oss om elever som har vanskelig for å konsentrere seg nå for tiden. Elevene strever med å holde oppmerksomheten over tid, og det er krevende å være i det litt tunge og kjedelige. Noen må stadig ta en tur på toalettet, og kommer kanskje heller ikke tilbake til timen. Er det kanskje flere av disse elevene nå enn tidligere, altså før koronaperioden? 

Det har jo vært krevende å være elev disse siste årene, med en lang og uforutsigbare korona-periode, og med en lærerstreik nå i høst, som også rammet en del elever. Det ville ikke være rart om denne perioden har påvirket en del elever.


Vårt tips: Prøv elevaktive arbeidsmåter!

Vi gjentar oss litt her på bloggen og i bøkene våre, når vi stadig nevner elevaktive arbeidsmåter som en løsning på mange av utfordringene eller målene i skolen: elever som strever med faget, behov for mer variasjon, dybdelæring - prøv elevaktive arbeidsmåter! 

Men vi tror faktisk på at elevaktive arbeidsmåter kan skape en hel haug av positive effekter når de tas i bruk i klasserommet, for dette har vi erfart selv i mange ulike klasser. Og hvis du har mange elever som har vanskelig for å holde konsentrasjonen, vil vi nettopp foreslå at du har noen elevaktive arbeidsmåter på lur. Når du merker at elevene begynner å gå litt lei eller falle litt ut - DA bryter du av og går over til en av arbeidsmåtene, som for eksempel Bingo som vi har beskrevet nedenfor. Slik vil du skape et skifte i det som skjer, kanskje elevene får arbeide på en annerledes måte. Vår erfaring er at de elevaktive arbeidsmåtene oppleves som engasjerende for elever generelt, og at det er vanskelig å melde seg ut av det som foregår. Det kan også bli lettere å klare å være i det mer tyngre faglige arbeidet når du vet at du skal gjøre noe helt annet etterpå.

Og så kan du jo følge opp neste time med å hinte om en ny elevaktiv arbeidsmåte, for eksempel slik: "Nå skal vi først bruke første halvparten av timen på temaet x, som jeg vet at dere synes er litt krevende. Men hvis dere jobber bra med dette, skal vi gjøre noe helt annerledes etterpå. Dere skal nemlig få LAGE noe!" Mange elever vil bli inspirert til ny innsats når de vet at de skal gjøre noe helt annet etterpå.

Dagens tips: Bingo 

Bingo er en kjent arbeidsmåte for mange lærere, og vi har tidligere beskrevet denne arbeidsmåten HER. Elever synes ofte det er moro å teste seg selv på en uhøytidelig måte, og det kan være fint å ha tryggheten i å være i et par. Og læreren kan fint bruke en bingo fra i fjor, eller en som en annen lærer har laget. Da tar det ikke lang tid å forberede en runde med bingo.

        Bingo!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar