Hvorfor enten-eller?
Ofte ser vi at begrepene lærerstyrt
undervisning og elevaktiv
undervisning brukes som motsetninger. Elevaktiv undervisning assosieres
ofte med prosjektarbeid, gruppearbeid og lignende åpne aktiviteter. Her er det
ansvar for egen læring og stor grad av frislipp fra lærerens kontroll. Og siden
slik elevaktiv undervisning viser seg å gi lavere læringsutbytte, hevdes det at
lærerstyrt undervisning tross alt er det beste (for eksempel i denne rapporten fra Utdanningsdirektoratet i 2010).
Også i Kvalitetsutvalgets rapport fra 2003 gjenkjenner vi
denne tenkemåten: «På den andre siden er ikke elevaktive arbeidsmåter noen
garanti for at læring skal skje». De eneste eksemplene på elevaktive
læringsmåter rapporten nevner for fag som naturfag er laboratoriearbeid,
gruppearbeid og prosjektarbeid.
For oss blir dette kunstige motsetninger og en merkelig
svarthvitt-tenkning. Elevaktiv undervisning
og elevaktive arbeidsmåter kan nemlig
være noe helt annen enn mangelfullt styrte gruppe- og prosjektarbeid. For oss
har det gjennomgående dreid seg om å skape strukturerte arbeidssekvenser der
elevene er aktivt lærende under naturfaglærerens tydelig ledelse. Dette kan for
eksempel være å bearbeide stoffet på ulike måter, ved å skrive og formulere noe
med egne ord, organisere kunnskapen på ulike måter, teste seg selv – eller til
og med leke litt. Den slags elevaktive arbeidsmåter kan skape god læring hos
elevene, og støttes også av nyere forskning om læring.
Ulike former for fagprat i korte og strukturerte sekvenser kan skape stort engasjement. Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com) |
Ikke i tillegg til, men istedenfor
Selv ønsket vi oss litt bort fra den tradisjonelle lærerstyrte
undervisningen, hvor tavleundervisning/Powerpoint og oppgavearbeid er sentrale
ingredienser. Det betyr ikke at vi forkaster disse to etablerte arbeidsmåtene.
Tvert imot liker vi godt lærerforedrag, for eksempel. Men vi tror at dette i
mye større grad enn det som er vanlig kan kombineres med arbeidsmåter hvor
elevene blir mer engasjert i det som foregår – både kognitivt, sosialt og
emosjonelt. Og hvis vi er opptatt av at elevene skal lære, er det mye å hente
her. Det betyr ikke at lærerens styring forsvinner. Totalt sett dreier det seg
om å legge til rette for elevenes læring, noe som sikkert er et mål alle kan
enes om.
Flere av de elevaktive arbeidsmåtene vil være alternativer
til oppgavearbeid, eller de kan kombineres med lærerens foredrag for å
engasjere elevene mer. De elevaktive arbeidsmåtene – som vi også kaller
pedagogiske grep – kommer ikke i tillegg til, men istedenfor.
For eksempel
Helt konkret før et nytt tema. Er det kanskje slik at
elevene vet litt om dette temaet fra før, slik at det kan passe å gjøre en
runde med Test-deg-selv – hva vet jeg fra før?. Eller skal dere avslutte
dobbelttimen med en runde med Påstander, slik at det er viktig at elevene
følger med på lærerens oppsummering? Er temaet slik at det passer å lage et
kreativt produkt etter en kort intro fra læreren? Her finnes det mange
muligheter som fint lar seg kombinere med lærerforedrag om det sentrale, eller det
vanskelige, lærestoffet.
Da vi først begynte å bli bevisste på at elevaktivt og
lærerstyrt ikke var enten-eller, men kunne være både-og, åpnet det seg mange
nye muligheter for å engasjere elevene mer i sin egen læring. Faktisk ble det
mer spennende å være lærer også!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar