Her tar vi med oss naturfagoppgavene ut i sola! Elevene får være ute og de får bevege på seg, men det er fremdeles det faglige som står i sentrum. Stein-leken kan passe for alle tema, og kan kanskje brukes
til repetisjon før muntlig – en dag når sola skinner, og elevene har vanskelig
for å konsentrere seg om mer ordinære inne-aktiviteter i klasserommet?
Dette gjør du
·
Elevene deles inn i grupper på ca. 5 elever. Gruppene nummereres
til 1,2,… osv
·
Rundt omkring i skolegården er det plassert nummererte steiner
(stasjoner), og under hver av steinene ligger det en oppgave. Det må være like
mange oppgaver som det er grupper, og antall eksemplarer av hver oppgave
tilsvarer antall grupper.
Oppgavearkene plasseres under nummererte steiner rundt om i skolegården |
·
På signal løper en elev fra hver gruppe bort til den steinen
som har deres gruppenummer, henter et ark med oppgaven og leverer det
raskt til gruppa. Sammen skal gruppa løse oppgaven. Med en gang de mener
oppgaven er løst, løper den samme eleven bort til læreren og viser svaret.
Godkjenner læreren svaret, løper eleven tilbake til gruppa og neste elev løper
bort til en stein for å hente en oppgave. Denne eleven må gå til neste
nummererte stein - det vil si at gruppe nr 4 nå henter oppgave fra stein nr 5,
og så videre.
·
Så snart gruppene er ferdige, er premien at de kan ta
en pause i sola. Noen vil velge å se nærmere på oppgavene, andre vil slappe av
litt.
Noen tips
Det ideelle er at oppgavene er «passe vanskelige». Da blir alle
litt tidlig ferdig, og føler at de har "vunnet en premie", samtidig
som vi ikke ønsker at noen blir liggende og late seg i solen veldig lenge. Vi
vil jo ha effektiv bruk av tiden!
I en aktivitet som dette vil det være viktig at elevene snakker
fag sammen, og at de blir enige om svarene før de tar oppgaven videre til
læreren. Oppgavene kan gjerne kreve en del grubling, men svarene må likevel være
korte, slik at de raskt kan kontrolleres av læreren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar