På en vakker
forsommerdag tok naturfagklassen på Vg1 en tur i nærområdet for å observere
suksesjon. Dette var en byskole, i et område preget av asfalt og betong. Men det
viste seg at den som leter, finner!
Først forklarte læreren litt om primær- og sekundærsuksesjon, Elevene fikk
utdelt hvert sitt ark med et kart, hvor de skulle markere ulike funn i løpet av
turen. Læreren var guide og veileder, og klassen startet i samlet tropp.
- I et slikt asfaltområde, hvor kan det tenkes at vi ser tegn til primærsuksesjon?
- Let i denne gaten, og finn plantevekst som ikke er plantet av mennesker.
Elevene
syntes dette var spennende, og lette ivrig på steiner etter mose o.l. og i
sprekker i asfalten.
Flere
spørsmål fra læreren kom også etter hvert:
- Stå helt stille og lytt - er det mulig å høre noen fugler her?
- Finn fem organismer som kan tenkes å inngå i en næringskjede!
- Etterpå gjør du næringskjeden om til en energipyramide.
Her var det ikke bare lett å finne noe, men kanskje det var derfor dette ble en engasjerende utfordring? Elevene lette under steiner og fant biller, og jublet over synet av en måke, et ekorn eller en edderkopp. Og måtte lure litt – for hva spiser disse egentlig? Hvor kan de tenkes å komme inn i næringskjeden?
Til slutt kom klassen til en nedlagt bondegård. Her så elevene at fasene i sekundærsuksesjon opererte i glidende overganger, og ikke som helt separate prosesser, noe som førte til oppklarende diskusjoner.
Her aktiviserer vi elevene ved at de må observere og sette ting i sammenheng. Det er ikke snakk om for eksempel å finne den "riktige" planten eller at det finnes en fasit. For mange av elevene var dette et område som de passerte daglig, og det var spennende å oppdage at det var mye rart som gjemte seg der - som de aldri hadde lagt merke til eller tenkt noe over. En spennende tur, rett og slett!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar