På en finværsdag i juni kan kanskje naturfagtimen brukes til
en litt annerledes repetisjon av temaet stråling?
Fellesaktivitet – ledet av læreren
Ta elevene med ut i sola, hvor de kan sette seg eller stå helt
i ro. Fokuser på deres egen opplevelse av sola og varmen, ved å for eksempel si
noe a la dette:
- Løft ansiktet mot sola og lukk øynene. Kjenner du sola på ansiktet?
- Sitt stille i et minutt og kjenn på varmen fra sola. Du kjenner kanskje at ansiktet blir varmere?
- Tenk på dette: Middelavstanden fra sola til jorda er nesten 150 millioner kilometer, og fremdeles kan vi kjenne varmen her nede på jorda!
- For å forstå hvor stor denne avstanden er: Avstanden fra Oslo til Paris er i underkant av 1500 kilometer, altså en hundretusendel av avstanden fra sola til jorda.
Her er det bare å bruke fantasien!
Oppgaver to og to
Elevene skal tenke på stråling fra et nytt perspektiv. De
skal forestille seg at de er
solstrålene de nettopp kjente på ansiktet. Nå skal de beskrive sin reise fra
sola til jorda!
Spørsmålene på et oppgaveark kan for eksempel være som
dette:
- Hva består du av? Kan du nevne de ulike typene EM-stråling?
- Når du nærmer deg jorda, vil du komme i kontakt med ozonlaget. Hva skjer med deg da?
- Hva skjer med deg når du kommer i kontakt med vann, jord eller andre ting på jorda?
- Hvordan vil drivhuseffekten påvirke deg?
Spørsmål lages i forhold til hvilke læreplanmål man ønsker å
legge vekt på.
Felles oppsummering
I en fellesrunde etterpå oppsummerer læreren oppgavene, og
elevene kan dele tanker og svar eller stille spørsmål. Det høres kanskje litt
rart ut, men det å endre perspektiv på denne måten kan gjøre oppgavene mer
levende for elevene. Da vil det også være flere som deltar i oppsummeringen og
diskusjonen etterpå!
Mange elever liker fellesopplevelser som dette, og det gjelder
også dem som ofte ikke er så interessert i naturfag. Et nytt perspektiv på
denne måten kan gjøre temaet mer jordnært og derfor mer interessant. Og noen elever
får en aha-opplevelse, for «Oi dette har jo faktisk med meg og livet mitt å
gjøre!»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar