Blogglistenhits

onsdag 21. februar 2018

Tolv strategier for engasjerende timer: 6. Å diskutere


Når elevene diskuterer med en eller flere andre elever, må de formulere meninger eller holdninger om et emne. Kanskje blir de utfordret av andre eller får nye innspill, slik at de må revurdere eller justere sine egne meninger. Diskusjoner i par eller i små grupper kan struktureres slik at alle må bidra, mens i klasseromsdiskusjoner kan det fort bli til at mange elever  kanskje de fleste - melder seg ut.


Noen måter som elevene kan diskutere på:


Her på Engasjerende naturfag-bloggen har vi vist flere eksempler på arbeidsmåter eller pedagogiske grep som gjør at elevene må diskutere.

Prøv for eksempel:

  • Perspektiver fra populærmusikken, se lenke her. Om hvordan låta "I will survive" kan bidra til diskusjon om slanking og spiseforstyrrelser.





  • Minirollespill i par, se lenke her. Selv om meningene er litt bestemt av hvilken rolle man har, får elevene likevel øvd seg på å se flere sider av en sak.






  • Parsjekk, se lenke her. Super arbeidsmåte fra samarbeidslæring, som gir mulighet for både diskusjon, og hjelp og støtte.




  • Dette er det sjette strategi-innlegget i vår "Tolv strategier..."-serie, som vi startet opp her.

    Fortell oss gjerne hvordan det gikk dersom du har testet ut noe av dette!

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar