Når dette tas inn i strukturerte læringsaktiviteter, kan nye elever få "skinne" og bli sett - og føle mestring fordi de har noe å bidra med i dega faglige arbeidet. Vi har ofte sett at slike erfaringer kan gi enkelte elever en ny og positiv holdninge til selve faget.
Dette er det ellevte "strategi-innlegget" i vår "Tolv stratgier..."serie, som vi startet opp her.
Hvordan få elevene til å være kreative?
Her på bloggen har vi vist mange eksempler på arbeidsmåter eller pedagogiske grep, som gir elevene muligheten til å få være kreative.
Det finnes massevis av muligheter, men prøv for eksempel:
- Skattejakt, se lenke her. Her får elevene røre på seg og tenke kreativt. Det kan også være gøy å ta bilder, men det er det faglige som uansett er fokuset: Hva kan de finne som kan representere osonlaget på et bilde, for eksempel?
- Paneldebatt om Nilen, se lenke her. Vi forteller om en paneldebatt hvor elevene hadde ulike roller. Her fikk de kjenne på hvor krevende det kan være å finne fram til løsninger som alle kan akseptere. Noen elever viser stor kreativitet i argumentene de finner eller i rolleinnlevelse.
- Kreative produkter, se lenke her. Denne arbeidsmåten har vi fortalt om mange ganger. Alltid morsomt å bruke egen kreativitet til å lage ting - og så mange gode ideer som elevene får!
- Plakater i en fei, se lenke her. Mange lærere bruker denne arbeidsmåten, og forteller oss at elevene elsker den. Her kan elevene utfolde seg med å tegne, eller å være raske med å finne kreative måter å presentere temaet på.
Foto: Eirik Halvorsen (www.eirikhalvorsen.com) |
Lykke til!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar